Researchers Information System

日本語に切り替えるswitch to english

Tanemura, Fumitaka

Graduate School of Medicine Assistant Professor

Tanemura, Fumitaka
list
    Last Updated :2023/02/25

    Basic Information

    Faculty

    • 医学部

    Email Address

    • Email Address

      tanemura.fumitaka.4akyoto-u.ac.jp

    Academic Degree

    • 修士(教育学)(京都大学)

    Academic Resume (Graduate Schools)

    • 京都大学, 大学院教育学研究科修士課程教育科学専攻, 修了
    • 京都大学, 大学院教育学研究科博士後期課程教育科学専攻, 退学

    Academic Resume (Undergraduate School/Majors)

    • 筑波大学, 第二学群人間学類心理学主専攻, 卒業

    High School

    • High School

      埼玉県立熊谷高等学校

    Language of Instruction

    • Japanese

    ID,URL

    Website(s) (URL(s))

    researchmap URL

    list
      Last Updated :2023/02/25

      Research

      Research Topics, Overview of the research

      • Research Topics


        professional training, Collaboration between professionals and citizens, Volunteer learning, Professionalism
      • Overview of the research

        I'm interested in education / learning that is required of professionals and citizens in contemporary society. So I'm studying focusing on legal profession training and citizen's legal literacy education. First theme is reform of legal profession training in Japan, UK and US. The second is introduction of lay judge system and citizen's legal education. The third is Pro Bono activities.

      Papers

      • ライフラインチャート活用の到達点と課題 −女性医療専門職のキャリア研究方法として−
        種村 文孝
        創生ジャーナル Human and Society, Mar. 2019, Peer-reviewed
      • 裁判員制度導入における市民への法教育 −社会教育の役割の観点から−
        種村 文孝
        社会教育学研究, Sep. 2018, Peer-reviewed
      • ロースクールにおける法曹倫理教育の現状と課題 −イギリスでの取り組みを踏まえて−
        種村 文孝
        公教育計画研究:公教育計画学会年報, Jun. 2018, Peer-reviewed
      • Discussion on Professionalism in American Law School : Introducing of Pro Bono
        種村 文孝
        京都大学生涯教育フィールド研究 = Journal of lifelong education field studies, Mar. 2018
      • Introduction and Assessment of Pro Bono Activities in Profession Education : Case of Cardiff Law School
        Tanemura Fumitaka
        Kyoto University Research Studies in Education, Mar. 2017, Peer-reviewed
      • Development Process and Challenges of IPE (InterProfessional Education)-Based Professional Training/Education Program
        Watanabe Yoko; Okuzono Junji; Kadoyama Kaori; Saeki Tomoko; Tanemura Fumitaka
        京都大学生涯教育フィールド研究 = Journal of lifelong education field studies, Mar. 2017
      • Study on the Experience of Developing the Interactive IPE Program : Text Analysis of the Minutes
        Saeki Tomoko; Okuzono Junji; Kadoyama Kaori; Tanemura Fumitaka; Watanabe Yoko
        京都大学生涯教育フィールド研究 = Journal of lifelong education field studies, Mar. 2017
      • The Role of the Chat Conference in the Development Process of Interactive IPE (InterProfessional Education) Program
        Kadoyama Kaori; Okuzono Junji; Saeki Tomoko; Tanemura Fumitaka; Watanabe Yoko
        京都大学生涯教育フィールド研究 = Journal of lifelong education field studies, Mar. 2017
      • Significance of Mock Trial in Citizen's Law Education
        Tanemura Fumitaka
        京都大学生涯教育フィールド研究 = Journal of lifelong education field studies, Mar. 2017
      • Numbers of close friends among adolescents and adults : Based on a 2006 survey
        Tanemura Fumitaka; Sato Yuko
        筑波大学心理学研究 = Tsukuba psychological research, 2017, Peer-reviewed
      • Thinking about the Professionalism from InterProfessional : To Clue the Collaboration of Professionals involved in the wood
        Tanemura Fumitaka
        京都大学生涯教育フィールド研究 = Journal of lifelong education field studies, Mar. 2016
      • Pro Bono Legal Profession Education in the United Kingdom : Connecting the Law and Citizens
        Tanemura Fumitaka
        Kyoto University Research Studies in Education, Mar. 2016, Peer-reviewed
      • The Competency of Legal Professions in the US : Focusing on "the MacCrate Report"
        Tanemura Fumitaka
        京都大学生涯教育フィールド研究 = Journal of lifelong education field studies, Mar. 2016
      • Professional Volunteers(‘Pro Bono’)in global knowledge-based Society
        Fumitaka Tanemura
        京都大学大学院教育学研究科 北京師範大学教育学部 日中教育学系学術交流シンポジウム2013報告書 附:日中教育学系学術交流シンポジウム2013論文集, Mar. 2014

      Misc.

      • Faculty Developmentに教育哲学を -指導医のための医学教育学プログラム「京大FCME」の実践から
        錦織宏; 及川沙耶佳; 種村文孝; 木村武司
        週刊医学界新聞, Apr. 2019
      • 日本社会教育学会報告レポート
        種村 文孝
        平成28(2016)年度〜平成30(2018)年度科学研究費補助金(基盤研究(B))課題番号16H03763 女性医療専門職における生涯継続教育の方法論開発 -キャリアヒストリー法の構築と活用− 研究成果最終報告書, Mar. 2019
      • 女性医療専門職のキャリアヒストリー調査におけるヒアリングシート開発
        種村 文孝
        平成28(2016)年度〜平成30(2018)年度科学研究費補助金(基盤研究(B))課題番号16H03763 女性医療専門職における生涯継続教育の方法論開発 -キャリアヒストリー法の構築と活用− 研究成果中間報告書, Mar. 2018
      • The People and Their "Presentation" of the City : A Report of Local Resources in Fukui and Kanazawa
        渡川 智子; 種村 文孝; 芝 涼香
        京都大学生涯教育フィールド研究 = Journal of lifelong education field studies, Mar. 2015
      • Lay Judge System for Legal Professionals and Citizens : Discussion of Introduction and the Impact
        Tanemura Fumitaka
        京都大学生涯教育フィールド研究 = Journal of lifelong education field studies, Mar. 2015
      • Editorial note
        種村 文孝
        京都大学生涯教育フィールド研究 = Journal of lifelong education field studies, 28 Feb. 2014
      • Book Guide : Tanabe Shigeharu, Anthropology of Life : What is Practice?
        種村 文孝
        京都大学生涯教育フィールド研究 = Journal of lifelong education field studies, Feb. 2014
      • Current Issues of Legal Training as a Profession : From Efforts to "Legal for the Citizens" of Japan Federation of Bar Associations
        種村 文孝
        京都大学生涯教育フィールド研究 = Journal of lifelong education field studies, Feb. 2014
      • PG024 青年期を中心に年齢段階別に検討した親友の有無と人数
        種村 文孝; 佐藤 有耕
        日本教育心理学会総会発表論文集, 2007

      Presentations

      • Medical humanities and social sciences questions in a 2-week clerkship of general internal medicine/family medicine (GIM/FM) at Kyoto University
        Mariko Morishita; Takeshi Kimura; Fumitaka Tanemura; Hiroshi Nishigori
        WONCA Asia Pacific Regional Conference, 2019, Kyoto, Apr. 2019
      • 職業人生を振り返る/見通す学習 −キャリアヒストリー法の課題と可能性−
        種村 文孝
        日本社会教育学会第64回研究大会, Oct. 2018
      • 天才の特徴 –どのように学んできたのか
        種村 文孝
        京都大学ジュニアキャンパス2017, 28 Oct. 2017
      • 市民の司法参加をめぐる学習 -裁判員裁判に関する市民活動に注目して-
        種村 文孝
        日本社会教育学会第63回研究大会, 17 Sep. 2017
      • 特別活動における法教育の課題と可能性
        種村 文孝
        法と教育学会第8回学術大会, 03 Sep. 2017
      • イギリスのロースクールにおける専門職倫理教育の現状と課題
        種村 文孝
        公教育計画学会第9回大会, 18 Jun. 2017
      • 2040年の大人の学びを考える
        種村 文孝
        京都大学ジュニアキャンパス2016, 29 Oct. 2016
      • 法律専門職と市民の協働にみる課題と可能性 ―裁判員制度に注目して―
        種村 文孝
        日本社会教育学会第63回研究大会, 17 Sep. 2016
      • 専門職養成におけるプロボノ活動の導入と実践評価 -カーディフロースクールの事例から-
        種村 文孝
        法と教育学会第7回学術大会, 04 Sep. 2016
      • 専門職と市民の協働によるボランティア活動と教育的意味 –様々なプロボノを事例にして−
        種村 文孝
        第78回京都生涯学習研究会, 30 May 2016
      • プロボノ活動の教育的意味 −法律専門職に注目して
        種村 文孝
        日本社会教育学会第62回研究大会, 19 Sep. 2015
      • イギリスの法律専門職養成における現代的課題とプロボノ
        種村 文孝
        公教育計画学会第7回大会, 21 Jun. 2015
      • Professional Volunteers(‘Pro Bono’)in global knowledge-based Society
        Fumitaka Tanemura
        The Fourth Doctoral Workshop between Beijing Normal University & Kyoto University, 29 Nov. 2013
      • 青年期を中心に年齢段階別に検討した親友の有無と人数
        種村 文孝; 佐藤 有耕
        17 Sep. 2007

      External funds: Kakenhi

      • 法曹のプロフェッショナリズム教育における生涯教育学的研究
        Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
        Basic Section 09010:Education-related
        Kyoto University
        種村 文孝
        From 01 Apr. 2020, To 31 Mar. 2024, Granted
        プロフェッショナリズム教育;法曹養成;専門職教育;キャリア教育;キャリアヒストリー;プロフェッショナルアイデンティティ形成;法曹倫理;裁判員;キャリア形成;意識変容;プロフェッショナリズム;生涯教育;プロフェッショナルアイデンティティ
      • Study of the Practical Development and the Application of Career History Theory for the Women Health Professionals.
        Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
        Basic Section 09010:Education-related
        Niigata University
        渡邊 洋子
        From 01 Apr. 2019, To 31 Mar. 2022, Granted
        女性医療専門職;生涯キャリア;キャリアヒストリー法;医療者養成;専門職教育(生涯継続教育);キャリアヒストリー;医療専門職;ジェンダー;キャリアヒストリー理論;医学/医療者教育;専門職教育;キャリアデザイン;生涯学習;ワークライフバランス
      • The Development of Research/Education Methodology in Continuing Education of Woman Clinical Professionals; construction and application of Career History Method
        Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
        Niigata University;Kyoto University
        YOKO WATANABE
        From 01 Apr. 2016, To 31 Mar. 2019, Project Closed
        女性医療専門職;生涯キャリア;キャリアヒストリー;専門職教育;キャリアデザイン;生涯継続教育;ジェンダー;方法論開発;医療専門職;女性;キャリア研究;キャリア教育実践;研究方法論;実践方法論;医学(医療者)教育;キャリアヒストリー法;キャリアデザイン・キャリア教育;成人学習/教育;生涯学習/教育;専門職;医学教育;看護教育;医療者教育;キャリア教育;研究実践方法論
      list
        Last Updated :2023/02/25

        Education

        Teaching subject(s)

        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Early Clinical Exposure I
          A002, Spring, Faculty of Medicine, 1
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Interprofessional Clinical Exposure
          C407, Spring, Faculty of Pharmaceutical Sciences, 1
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Early Clinical Exposure
          3239, Spring, Faculty of Medicine, 1
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Early Clinical Exposure II
          A003, Spring, Faculty of Medicine, 0.5
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          Interprofessional Clinical Exposure
          Spring, 薬学部
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          Early Clinical Exposure
          Spring, 医学部(人間健康科学科)

        Part-time lecturer

        • From 16 Sep. 2019, To 31 Mar. 2020
          社会教育概論2
          追手門学院大学
        • From 16 Sep. 2019, To 31 Mar. 2020
          社会教育行政
          追手門学院大学
        • From 01 Apr. 2019, To 31 Mar. 2020
          社会教育計画(一)
          関西大学

        ページ上部へ戻る