教育研究活動データベース

日本語に切り替えるswitch to english

安藤 幸

アンドウ サチ

教育学研究科 講師

安藤 幸
list
    Last Updated :2022/09/30

    基本情報

    学部兼担

    • 教育学部

    所属学協会

    • 自 2021年09月, 至 現在
      公益財団法人丸和育志会 ELPASO会
    • 自 2021年07月, 至 現在
      日本ソーシャルワーク学会
    • 自 2020年12月, 至 現在
      国際ソーシャルワーク研究会
    • 自 2020年08月, 至 現在
      日本社会福祉教育学会
    • 自 2020年06月, 至 現在
      日本社会福祉学会
    • 自 2020年04月, 至 現在
      国際ソーシャルワーカー連盟
    • 自 2018年07月, 至 現在
      異文化間教育学会
    • 自 2017年07月, 至 現在
      マイグレーション研究会
    • 自 2014年07月, 至 現在
      日本移民学会
    • 自 2013年11月, 至 現在
      難民研究フォーラム

    学位

    • 修士(Social Work)(The University of Texas at Arlington)
    • 博士(Social Work)(The University of Texas at Arlington)

    出身大学院・研究科等

    • The University of Texas at Arlington, School of Social Work, MSSW Program, Social Work, 修了
    • The University of Texas at Arlington, School of Social Work, Ph.D. Program, Social Work, 修了

    経歴

    • 自 2019年04月, 至 現在
      国際日本文化研究センター, 共同研究員
    • 自 2018年02月, 至 現在
      京都大学大学院, 教育学研究科, 専任講師
    • 自 2015年06月, 至 2018年01月
      奈良先端科学技術大学院大学, 教育推進機構 教育連携部門, 特任講師(エデュケーション・アドミニストレーター)
    • 自 2011年05月, 至 2015年06月
      Widener University, Center for Social Work Education, Assistant Professor
    • 自 2011年08月, 至 2012年05月
      Widener University, Academic Service-Learning Faulty Development Program Fellow
    • 自 2008年08月, 至 2011年05月
      The University of Texas at Arlington, School of Social Work, Adjunct Faculty
    • 自 2008年08月, 至 2011年03月
      Japanese School of Dallas, Elementary School Teacher
    • 自 2007年08月, 至 2008年05月
      The University of Texas at Arlington, School of Social Work, Teaching Assistant
    • 自 2005年08月, 至 2007年05月
      The University of Texas at Arlington, School of Social Work, Research Assistant

    使用言語

    • 日本語
    • 英語

    ID,URL

    researchmap URL

    list
      Last Updated :2022/09/30

      研究

      研究テーマ・研究概要

      • 研究テーマ

        ソーシャルワークにおける多様性教育、専門職教育の国際化、ソーシャルワークの価値と機能
      • 研究概要

        ソーシャルワーク専門職に必要とされる、共生社会の構築に向けた多様性教育のあり方について研究している。また、ソーシャルワーク専門職教育の国際化(または脱国際化)についても関心を持っている。特に、ソーシャルワーク専門職に求められる価値と機能について、コミュニティ・エンパワメントの観点から研究している

      研究キーワード

      • 社会関係資本
      • 地域創生
      • 共生社会
      • 日系アメリカ人
      • 多様性の尊重
      • 市民性教育
      • 多文化共生
      • 多文化ソーシャルワーク
      • 多様性教育
      • 専門職教育の国際化
      • Immigrants
      • Social Work
      • ソーシャルワーク教育
      • 移民
      • 社会福祉
      • ソーシャルワーク

      研究分野

      • 人文・社会, 社会福祉学, コミュニティワーク
      • 人文・社会, 社会福祉学, ダイバーシティ
      • 人文・社会, 社会福祉学, 専門職教育の国際化
      • 人文・社会, 社会福祉学, ソーシャルワーク教育
      • 人文・社会, 社会福祉学, 移民のウェルビーング

      論文

      • 地域に根ざした学びとソーシャルインパクト ~コロナ禍のオンライン・スタディツアーを例に~
        西川ハンナ, 安藤幸
        日本社会福祉教育学会誌, 2021年12月01日, 査読有り
      • University teaching and learning in a time of social distancing: A sociocultural perspective
        Sachi Ando
        Journal of Human Behavior in the Social Environment, 2021年, 査読有り, 筆頭著者
      • Dietary adaptation of immigrant families
        Sachi Ando
        Journal of Ethnic & Cultural Diversity in Social Work, 2020年, 査読有り
      • Teaching Note-Inclusion of Diversity Content in MSW Curriculum Using a Diversity Event
        Sachi Ando
        Journal of Social Work Education, 2017年, 査読有り
      • An effect of online and offline social capital on Japanese immigrants' acculturation to American culture
        Sachi Ando
        Asian Journal of Social Sciences & Humanities, 2014年, 査読有り
      • Bidimensional acculturation and psychosocial adaptation among first-generation Japanese immigrants
        Sachi Ando
        Journal of Theory Construction & Testing, 2014年, 査読有り
      • Religious and gender effects on psychosocial adaptation among Japanese immigrants
        Sachi Ando
        Journal of Religion & Spirituality in Social Work, 2014年, 査読有り
      • Flourishing among Japanese immigrants: A positive approach to understanding psychosocial adaptation
        Sachi Ando
        Journal of Human Behavior in the Social Environment, 2014年, 査読有り
      • Flourishing among Japanese immigrants and sojourners: Social capital and acculturation
        Sachi Ando
        The University of Texas at Arlington, 2010年, 査読有り
      • Ecological influences on school achievement in a diverse youth sample: The mediating role of substance use
        Sachi Ando; Sung Seek Moon
        Journal of Human Behavior in the Social Environment, 2009年, 査読有り

      講演・口頭発表等

      • グローバルから見たローカル、ローカルから始まるグローバル
        安藤幸
        諏訪スタディツアー2021, 2021年08月20日
      • Spiritual response to COVID-19 from a sociocultural perspective
        Sachi Ando
        The 5th International Conference of Interreligious and Intercultural Studies, "Future Cities of the World," hosted by Universitas Hindu Indonesia. (オンライン開催), 2020年10月02日
      • Spiritual response to COVID-19 from a sociocultural perspective
        Sachi Ando
        Faith and Urban Resilience in an Age of COVID-19: Virtual Academic Workshop, 2020年09月30日
      • グローバルから見たローカル
        Sachi Ando
        諏訪スタディツアー・チーム対抗課題解決型フィールドワーク, 2020年09月02日
      • Diversity Within: Local and Global Perspectives
        Sachi Ando
        Joint World Conference on Social Work Education and Social Development 2020 (新型コロナウイルス感染防止のため中止), 2020年07月
      • Whose justice? Rethinking Japanese Americans' wartime and post-war experiences from the standpoint of value-laden social work practice
        Sachi Ando
        日本移民学会第30回年次大会(オンライン開催), 2020年06月
      • The Meaning of Diversity in Higher Education: A Comparative Analysis of Japan and the United States
        Sachi Ando; Sachi Edwards
        The 64th Annual Conference of the Comparative and International Education Society (新型コロナウイルス感染防止のため中止), 2020年03月
      • Japanese sojourners living abroad: How are they faring?
        Sachi Ando
        AAS-in-Asia 2019 Annual Conference, 2019年07月
      • Japanese families living abroad: Maintenance of Japanese-ness in a host society
        Sachi Ando
        The 2nd Workshop on Educational Research of the Faculty of Education, Psychology, and Sociology of TU Dortmund University and the Graduate School of Education of Kyoto University (‘Japanese-ness’ in Transculturality: Family, Education, and Society). Dortmund, Germany., 2019年03月01日
      • Adaptation among Japanese families temporarily living abroad
        Sachi Ando
        3rd Winter Conference of the Japanese Association for Migration Studies (日本移民学会), 2018年12月
      • Dietary adaptation of immigrant families and children in the US
        Sachi Ando
        27th Annual Conference of the Japanese Association for Migration Studies, 2017年06月
      • Mobilizing international alumni network for student recruitment
        Sachi Ando
        NAFSA (Association of International Educators) Annual Conference, 2017年05月
      • Designing faculty and staff development programs for campus internationalization.
        Sachi Ando
        NAFSA (Association of International Educators) Annual Conference, 2017年05月
      • Social justice identity among MSW students
        Jennifer Cullen; Sachi Ando; Jolynn Haney
        Society for Social Work and Research's Annual Conference, 2016年01月
      • Diversity event: Inclusion of diversity contents in MSW curriculum
        Sachi Ando
        Society for Social Work and Research's Annual Conference, 2015年01月
      • Religious effects on psychosocial adaptation among Japanese immigrants
        Sachi Ando
        NACSW's Convention, 2014年11月
      • Photography as a teaching tool in a research course
        Sachi Ando
        Council of Social Work Education's Annual Program Meeting, 2014年10月
      • Spiritual homelessness: A phenomenological examination among international students in the U.S.
        Arati Maleku; Sachi Ando; Eusebius Small
        Council on Social Work Education's Annual Program Meeting, 2014年10月
      • Lessons from Japan's food education: Implications for children's health in the US
        Sachi Ando
        First Annual Global Well-Being Conference, 2014年06月
      • Grief and loss in the Asian community
        Sachi Ando
        Widener University, Center for Social Work Education. Chester, Pennsylvania, USA, 2014年01月21日
      • Food access and ethnic identity among recent immigrants and refugees
        Sachi Ando
        Council on Social Work Education's Annual Program Meeting, 2014年
      • A presentation on immigration in the USA at the Refugee Studies Forum.
        Sachi Ando
        難民研究フォーラムクローズド研究会, 2013年12月13日
      • Developing a hybrid research course: An adventure of teaching and learning
        Ginny Focht-New; Sachi Ando
        AAUP Annual Conference on the State of Higher Education, 2013年06月
      • Refugees and immigrants: Culturally competent research and practice
        Sachi Ando
        Widener University, Center for Social Work Education. Chester, Pennsylvania, USA, 2013年04月23日
      • Flourishing among Japanese immigrants: A positive approach to understanding psychosocial adaptation
        Sachi Ando
        Council on Social Work Education's Annual Program Meeting, 2010年10月
      • Online and offline: Utilization of social capital among Japanese and Korean immigrants in Texas
        Sachi Ando
        Texas Asia Conference, A University of Texas at Austin Graduate Student Conference on Asia, 2008年10月
      • Social development and its impact on reproductive health on women: Practice and policy implication
        Dheeshana Jayasundara; Bonita Sharma; Sachi Ando
        34th Biannual Congress of the International Association of Schools of Social Work (IASSW): Transcending Global-Local Divides, 2008年07月
      • A comparison of immigration patterns to the USA: The case of Japan and Colombia
        Candy Madrigal; Sachi Ando
        Social Welfare Action Alliance Conference's National Meeting and Conference, 2008年04月
      • United States, Japan and Colombia: A social work profession and education comparison
        Sachi Ando; Candy Madrigal
        Council on Social Work Education's Annual Program Meeting, 2007年

      書籍等出版物

      • Immigrant and Refugee Youth and Families Research and Practice (edited by Mo Yee Lee)
        Sachi Ando, 分担執筆, Ch. 15: Dietary adaptation of immigrant families
        Routledge, 2021年05月19日

      外部資金:科学研究費補助金

      • ソーシャルワーク専門職教育における「多様性教育」の国際比較研究
        基盤研究(C)
        小区分08020:社会福祉学関連
        京都大学
        安藤 幸
        自 2020年04月01日, 至 2024年03月31日, 交付
        多様性教育;地域福祉;ソーシャルワーク機能;ソーシャルワーク専門職教育;国際比較;共生社会
      • 海外に長期滞在する日本人家庭の心理社会的適応
        研究活動スタート支援
        0108:社会学およびその関連分野
        京都大学
        安藤 幸
        自 2019年04月01日, 至 2022年03月31日, 交付
        海外長期滞在家庭;在留邦人;心理社会的適応;海外長期滞在;日本人;長期滞在家庭;移民

      外部資金:その他

      • 教員養成および専門職課程学生のSDGs理解:日本とドイツにおける市民性教育比較
        京都大学・ドイツ学術交流会(DAAD)パートナーシップ・プログラム2020-2021
        自 2020年04月01日, 至 2021年03月31日
        Inken Heldt (Junior Prof., Kaiserslautern Technical University)
      • 海外に長期滞在する日本人家庭の心理社会的適応
        京都大学若手研究者スタートアップ研究費
        自 2018年04月01日, 至 2018年03月31日
        安藤 幸
      list
        Last Updated :2022/09/30

        教育

        担当科目

        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          国際フィールドワークII(ベーシック)
          6136, 後期集中, 教育学研究科, 1
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          国際フィールドワークII(アドバンスト)
          6383, 後期集中, 教育学研究科, 1
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          国際インターンシップI(アドバンスト)
          6380, 前期集中, 教育学研究科, 1
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          国際インターンシップI(ベーシック)
          6033, 前期集中, 教育学研究科, 1
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          国際インターンシップII(アドバンスト)
          6381, 後期集中, 教育学研究科, 1
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          国際インターンシップII(ベーシック)
          6134, 後期集中, 教育学研究科, 1
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          国際フィールドワークI(アドバンスト)
          6382, 前期集中, 教育学研究科, 1
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          国際フィールドワークI(ベーシック)
          6135, 前期集中, 教育学研究科, 1
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          国際フィールドワークII(アドバンスト)
          後期集中, 教育学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          国際フィールドワークII(ベーシック)
          後期集中, 教育学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          国際インターンシップII(アドバンスト)
          後期集中, 教育学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          国際インターンシップII(ベーシック)
          後期集中, 教育学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          国際フィールドワークI(アドバンスト)
          前期集中, 教育学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          国際フィールドワークI(ベーシック)
          前期集中, 教育学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          国際インターンシップI(アドバンスト)
          前期集中, 教育学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          国際インターンシップI(ベーシック)
          前期集中, 教育学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          外国文献研究(教育・英)I-E1
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          国際フィールドワークII(アドバンスト)
          後期集中, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          国際フィールドワークII(ベーシック)
          後期集中, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          国際インターンシップII(アドバンスト)
          後期集中, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          国際インターンシップII(ベーシック)
          後期集中, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          国際フィールドワークI(アドバンスト)
          前期集中, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          国際フィールドワークI(ベーシック)
          前期集中, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          国際インターンシップI(アドバンスト)
          前期集中, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          国際インターンシップI(ベーシック)
          前期集中, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          国際フィールドワークII(アドバンスト)
          後期集中, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          国際フィールドワークII(ベーシック)
          後期集中, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          国際インターンシップII(アドバンスト)
          後期集中, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          国際インターンシップII(ベーシック)
          後期集中, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          国際フィールドワークI(アドバンスト)
          前期集中, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          国際フィールドワークI(ベーシック)
          前期集中, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          国際インターンシップI(アドバンスト)
          前期集中, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          国際インターンシップI(ベーシック)
          前期集中, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          外国文献研究(教育・英)I-E1
          前期, 全学共通科目

        非常勤講師

        • 自 2022年06月02日, 至 2023年02月09日
          不定期, 奈良県立宇陀高等学校
        • 自 2022年09月20日, 至 2023年03月31日
          後期, 関西学院大学
        list
          Last Updated :2022/09/30

          大学運営

          全学運営(役職等)

          • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
            ASEAN拠点ネットワーク会議 メンバー
          • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
            国際教育委員会国際学生交流委員会派遣小委員会 委員
          • 自 2019年04月01日, 至 2021年03月31日
            国際教育委員会国際学生交流委員会 委員
          • 自 2019年04月01日, 至 2020年03月31日
            国際教育委員会国際学生交流委員会派遣小委員会 委員
          • 自 2020年04月01日, 至 2021年03月31日
            国際教育委員会国際学生交流委員会受入れ小委員会 委員
          • 自 2021年04月01日, 至 2023年03月31日
            国際教育委員会国際学生交流委員会 委員
          • 自 2021年04月01日, 至 2022年03月31日
            国際教育委員会国際学生交流委員会受入れ小委員会 委員
          • 自 2021年04月01日, 至 2022年03月31日
            ASEAN拠点ネットワーク会議・構成員
          • 自 2021年04月01日, 至 2022年03月31日
            吉田カレッジオフィスカリキュラム検討WG・委員

          部局運営(役職等)

          • 自 2019年04月01日
            グローバル教育展開オフィス運営委員会 委員
          list
            Last Updated :2022/09/30

            学術・社会貢献

            委員歴

            • 自 2021年12月, 至 現在
              介護職種の技能実習指導員, 日本介護福祉士会
            • 自 2021年10月, 至 現在
              第3次奈良市地域福祉活動計画策定委員会 委員, 奈良市社会福祉協議会
            • 自 2021年10月, 至 現在
              委員, 奈良市地域福祉推進会議
            • 自 2021年04月, 至 現在
              ニューズレター編集委員, 日本社会福祉教育学会
            • 自 2014年07月, 至 2017年06月
              Commission on Global Social Work Education, Council on Social Work Education

            学術貢献活動

            • 諏訪スタディツアー
              企画立案・運営等, パネル司会・セッションチェア等, 審査・評価
              創価大学人文学部社会福祉専修西川ハンナゼミ, 自 2021年08月19日, 至 2021年08月22日
            • 諏訪スタディツアー・チーム対抗課題解決型フィールドワーク
              創価大学人文学部社会福祉専修西川ハンナゼミ, 自 2020年09月01日, 至 2020年09月03日
            • 次世代の市民的社会参画〜インドネシア・ソロ・フォーラム
              パネル司会・セッションチェア等
              Chulalongkorn University, Kota Kita Foundation, 自 2019年08月19日, 至 2019年08月24日
            • グローバル時代における「日本型」教育文化のあらたな可能性
              パネル司会・セッションチェア等
              京都大学大学院教育学研究科, 自 2018年12月01日
            • NAIST Thailand Office Inaugural Symposium: NAIST and Thai Universities for Research and Education Collaboration Symposium 2017
              パネル司会・セッションチェア等
              Nara Institute of Science and Technology, 自 2017年09月05日
            • NAIST Indonesia Office Inaugural Symposium
              Nara Institute of Science and Technology, 自 2016年08月22日
            • 2nd Top Global University Project Symposium: Challenges and Opportunities, Graduate Education in Science and Technology towards Global Engagement
              Nara Institute of Science and Technology, 自 2016年03月14日
            • Diversity Day
              Widener University, Center for Social Work Education, 自 2014年11月24日
            • Immigration Forum: History, Recent Trend, into the Future
              企画立案・運営等
              Widener University, 自 2013年12月02日

            社会貢献活動

            • 命の授業〜ダイバーシティと生きる〜
              講師
              橿原市立白橿中学校, 自 2021年12月16日
            • 京都大学 女子高生車座フォーラム
              司会
              自 2021年11月07日
            • ひらめき☆ときめきサイエンス〜ようこそ大学の研究室へ〜ダイバーシティと生きる:人と社会を科学する
              出演, 司会, 講師, 企画
              安藤幸, 自 2021年10月17日
            • 日本社会福祉教育学会ニューズレターNo. 35(2021年3月31日発行)
              寄稿
              自 2021年03月31日
            • 命の授業〜ダイバーシティについて〜
              講師
              橿原市立白橿中学校, 自 2019年11月14日
            • 命の授業〜ダイバーシティについて〜
              講師
              橿原市立白橿中学校, 自 2018年12月06日
            • 命の授業〜ダイバーシティについて〜
              講師
              橿原市立大成中学校, 自 2018年10月30日
            • 2017-2018 TOMODACHI MetLife Women's Leadership Program
              助言・指導
              US Embassy, MetLife, 自 2017年, 至 2018年
            • 命の授業〜ダイバーシティについて〜
              講師
              橿原市立白橿中学校, 自 2017年12月12日

            ページ上部へ戻る