教育研究活動データベース

日本語に切り替えるswitch to english

明地 洋典

アケチ ヒロノリ

教育学研究科 教育学環専攻教育・人間科学講座 准教授

明地 洋典
list
    Last Updated :2024/09/26

    基本情報

    学部兼担

    • 教育学部

    学位

    • 修士(学術)(東京大学)
    • 博士(学術)(東京大学)

    ID,URL

    researchmap URL

    list
      Last Updated :2024/09/26

      研究

      研究分野

      • 人文・社会, 認知科学

      論文

      • Longitudinal study of personal space in autism.
        Kosuke Asada; Hironori Akechi; Yukiko Kikuchi; Yoshikuni Tojo; Koichiro Hakarino; Atsuko Saito; Toshikazu Hasegawa; Shinichiro Kumagaya
        Child Neuropsychology, 2024年04月05日
      • Attention to live eye contact in adolescents with autism spectrum disorder
        Yukiko Kikuchi; Hironori Akechi; Atsushi Senju; Yoshikuni Tojo; Hiroo Osanai; Atsuko Saito; Toshikazu Hasegawa
        Autism Research, 2022年01月25日
      • Considering victims' minds in the evaluation of harmful agents' moral standing
        Hironori Akechi; Jari K. Hietanen
        Social Cognition, 2021年08月
      • Significance of diverse cognitive-behavioural phenotypes
        Hironori Akechi
        Japanese Psychological Review, 2019年
      • Mind perception and moral judgment in autism
        Hironori Akechi; Yukiko Kikuchi; Yoshikuni Tojo; Koichiro Hakarino; Toshikazu Hasegawa
        Autism Research, 2018年09月
      • Preferential awareness of protofacial stimuli in autism
        Hironori Akechi; Timo Stein; Yukiko Kikuchi; Yoshikuni Tojo; Hiroo Osanai; Toshikazu Hasegawa
        Cognition, 2015年10月
      • Neural and behavioural responses to face-likeness of objects in adolescents with autism spectrum disorder
        Hironori Akechi; Yukiko Kikuchi; Yoshikuni Tojo; Hiroo Osanai; Toshikazu Hasegawa
        Scientific Reports, 2015年05月
      • Absence of preferential unconscious processing of eye contact in adolescents with autism spectrum disorder
        Hironori Akechi; Timo Stein; Atsushi Senju; Yukiko Kikuchi; Yoshikuni Tojo; Hiroo Osanai; Toshikazu Hasegawa
        Autism Research, 2014年10月
      • Cultural modulation of face and gaze scanning in young children
        Atsushi Senju; Angélina Vernetti; Yukiko Kikuchi; Hironori Akechi; Toshikazu Hasegawa
        PLoS ONE, 2013年08月26日
      • Attention to eye contact in the West and East: autonomic responses and evaluative ratings
        Hironori Akechi; Atsushi Senju; Helen Uibo; Yukiko Kikuchi; Toshikazu Hasegawa; Jari K. Hietanen
        PLoS ONE, 2013年03月13日
      • Cultural background modulates how we look at other persons’ gaze
        Atsushi Senju; Angélina Vernetti; Yukiko Kikuchi; Hironori Akechi; Toshikazu Hasegawa; Mark H. Johnson
        International Journal of Behavioral Development, 2013年03月
      • Presence of contagious yawning in children with autism spectrum disorder
        Saori Usui; Atsushi Senju; Yukiko Kikuchi; Hironori Akechi; Yoshikuni Tojo; Hiroo Osanai; Toshikazu Hasegawa
        Autism Research and Treatment, 2013年
      • Brief report: pointing cues facilitate word learning in children with autism spectrum disorder
        Hironori Akechi; Yukiko Kikuchi; Yoshikuni Tojo; Hiroo Osanai; Toshikazu Hasegawa
        Journal of Autism and Developmental Disorders, 2013年01月
      • Atypical modulation of face-elicited saccades in autism spectrum disorder in a double-step saccade paradigm
        Atsushi Senju; Yukiko Kikuchi; Hironori Akechi; Toshikazu Hasegawa; Yoshikuni Tojo; Hiroo Osanai; Mark H. Johnson
        Research in Autism Spectrum Disorders, 2011年07月
      • Do children with ASD use referential gaze to learn the name of an object? An eye-tracking study
        Hironori Akechi; Atsushi Senju; Yukiko Kikuchi; Yoshikuni Tojo; Hiroo Osanai; Toshikazu Hasegawa
        Research in Autism Spectrum Disorders, 2011年07月
      • Atypical disengagement from faces and its modulation by the control of eye fixation in children with autism spectrum disorder
        Yukiko Kikuchi; Atsushi Senju; Hironori Akechi; Yoshikuni Tojo; Hiroo Osanai; Toshikazu Hasegawa
        Journal of Autism and Developmental Disorders, 2011年05月
      • The effect of gaze direction on the processing of facial expressions in children with autism spectrum disorder: an ERP study
        Hironori Akechi; Atsushi Senju; Yukiko Kikuchi; Yoshikuni Tojo; Hiroo Osanai; Toshikazu Hasegawa
        Neuropsychologia, 2010年08月
      • Brief report: does eye contact induce contagious yawning in children with autism spectrum disorder?
        Atsushi Senju; Yukiko Kikuchi; Hironori Akechi; Toshikazu Hasegawa; Yoshikuni Tojo; Hiroo Osanai
        Journal of Autism and Developmental Disorders, 2009年11月
      • Does gaze direction modulate facial expression processing in children with autism spectrum disorder?
        Hironori Akechi; Atsushi Senju; Yukiko Kikuchi; Yoshikuni Tojo; Hiroo Osanai; Toshikazu Hasegawa
        Child Development, 2009年07月
      • 自閉スペクトラムの発達科学
        藤野 博; 東條 吉邦, 分担執筆, 自閉スペクトラムと語彙学習
        新曜社, 2018年03月
      • Comprehensive Guide to Autism
        Vinood B. Patel; Victor R. Preedy; Colin R. Martin, 分担執筆, Referential gaze and word mapping in autism spectrum disorders
        Springer, 2014年

      外部資金:科学研究費補助金

      • 自閉スペクトラム特性の強みを探る
        基盤研究(C)
        小区分10020:教育心理学関連
        京都大学
        明地 洋典
        自 2021年04月01日, 至 2025年03月31日, 交付
        自閉スペクトラム;認知科学;行動科学
      • 自閉症の選好性過剰説の認知科学的検討
        若手研究
        小区分10020:教育心理学関連
        京都大学;東京大学
        明地 洋典
        自 2018年04月01日, 至 2024年03月31日, 交付
        自閉症;社会的認知;選好性;認知科学
      • コミュニケーション意図の推論とその非定型性に関する定量的検討
        新学術領域研究(研究領域提案型)
        京都大学;東京大学
        明地 洋典
        自 2018年04月01日, 至 2020年03月31日, 完了
        意図推論;語用論;定量化;非定型発達
      • 心を見いだす心と道徳性 ―自閉症研究からの示唆―
        基盤研究(B)
        東京大学
        長谷川 壽一
        自 2016年04月01日, 至 2019年03月31日, 完了
        自閉症;心;道徳性;認知科学;社会性
      • 自閉症スペクトラム障害における社会性発達に関する認知神経科学的研究
        若手研究(B)
        東京大学
        菊池 由葵子
        自 2014年04月01日, 至 2018年03月31日, 完了
        自閉症;社会的認知;顔;注意;自閉症スペクトラム
      • 社会的動機付けの低さは自閉症の社会性障害の原因か?―認知神経科学的検討―
        若手研究(B)
        東京大学
        明地 洋典
        自 2014年04月01日, 至 2018年03月31日, 完了
        自閉スペクトラム症;社会的認知;自閉症;社会的動機付け;認知神経科学
      • 自閉症スペクトラム障害児における顔情報の処理に関する実験心理学的研究
        基盤研究(B)
        東京大学
        長谷川 壽一;長谷川 寿一
        自 2012年04月01日, 至 2016年03月31日, 完了
        自閉症;顔認知;実験心理学;自閉症スペクトラム;社会的認知;顔処理;視線追従;模倣
      list
        Last Updated :2024/09/26

        教育

        担当科目

        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          心理学概論
          5016, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学基礎演習
          1466, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学専門ゼミナールII
          1420, 後期, 教育学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学研究II
          6495, 後期, 教育学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学特論II
          6481, 後期, 教育学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学特論I
          6480, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学専門ゼミナールI
          1419, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学論(発達心理学)
          1417, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学講読演習
          1416, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学論(発達心理学)
          9227, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          ILASセミナー
          Z001, 前期集中, 国際高等教育院, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学演習II
          6497, 後期, 教育学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学演習I
          6496, 前期, 教育学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学講読上級演習
          6437, 前期, 教育学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学研究II
          6495, 後期, 教育学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学特論II
          6481, 後期, 教育学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          発達科学特論I 
          6480, 前期, 教育学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          心理学概論
          1504, 前期, 総合人間学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          心理学概論
          7172, 前期, 文学部, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学研究I
          6494, 後期, 教育学部, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学演習II
          6497, 後期, 教育学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学特論I 
          6480, 前期, 教育学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学講読上級演習
          6437, 前期, 教育学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学演習I
          6496, 前期, 教育学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学研究I
          6494, 後期, 教育学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学特論II
          6481, 後期, 教育学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学基礎演習
          1466, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学専門ゼミナールII
          1420, 後期, 教育学部, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学専門ゼミナールI
          1419, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学特論II
          6481, 後期, 教育学部, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学特論I
          6480, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          教育研究入門I
          5018, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          障害児教育総論
          1418, 後期集中, 教育学部, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          発達科学講読演習
          1416, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学基礎演習
          1466, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学論(発達心理学)
          1417, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学演習II
          6497, 後期, 教育学研究科, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学特論II
          6481, 後期, 教育学部, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学特論I 
          6480, 前期, 教育学研究科, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学演習I
          6496, 前期, 教育学研究科, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学講読上級演習
          6437, 前期, 教育学研究科, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学研究II
          6495, 後期, 教育学部, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          ILASセミナー
          Z001, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学特論II
          6481, 後期, 教育学研究科, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学講読演習
          1416, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学専門ゼミナールII
          1420, 後期, 教育学部, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学専門ゼミナールI
          1419, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学論(発達心理学)
          9227, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学特論I
          6480, 前期, 教育学部, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          発達科学研究II
          6495, 後期, 教育学研究科, 2
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学基礎演習
          前期, 教育学部
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学専門ゼミナールII
          後期, 教育学部
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学専門ゼミナールI
          前期, 教育学部
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学演習I
          前期, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学演習II
          後期, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学特論I
          前期, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学特論I
          前期, 教育学部
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学特論II
          後期, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学特論II
          後期, 教育学部
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学研究II
          後期, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学研究II
          後期, 教育学部
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学論(発達心理学)
          前期, 教育学部
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学講読上級演習
          前期, 教育学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          発達科学講読演習
          前期, 教育学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          心理学概論
          前期, 教育学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          心理学概論
          前期, 総合人間学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          心理学概論
          前期, 文学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          教育研究入門II
          後期, 教育学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学基礎演習
          前期, 教育学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学専門ゼミナールII
          後期, 教育学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学専門ゼミナールI
          前期, 教育学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学演習I
          前期, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学演習II
          後期, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学特論I
          前期, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学特論I
          前期, 教育学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学特論II
          後期, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学特論II
          後期, 教育学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学研究I
          後期, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学研究I
          後期, 教育学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学講読上級演習
          前期, 教育学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          発達科学講読演習
          前期, 教育学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          障害児教育総論
          後期集中, 教育学部

        博士学位審査

        • 幼児・児童期における視覚的意識の発達過程の検討
          渡部 綾一, 文学研究科, 副査
          2024年03月25日
        • ぬいぐるみや人形に対する内的状態の知覚傾向の個人差とそれに関わる要因の検討
          山口 将典, 教育学研究科, 副査
          2022年03月23日
        • 親性発達の多様性に関する神経生理学的研究とその知見に基づく社会実装
          松永 倫子, 教育学研究科, 副査
          2022年03月23日

        非常勤講師

        • 自 2022年10月01日, 至 2023年03月31日
          集中, 東京大学
        • 自 2023年10月01日, 至 2024年03月31日
          集中, 東京大学
        list
          Last Updated :2024/09/26

          大学運営

          全学運営(役職等)

          • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
            国際高等教育院 企画評価専門委員会 英語部会 委員
          • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
            大学院教育支援機構 大学院共通・横断教育企画評価専門委員会 英語部会 委員
          • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
            大学院教育支援機構 大学院共通・横断教育企画評価専門委員会 英語部会 委員
          • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
            国際高等教育院 企画評価専門委員会 英語部会 委員
          • 自 2020年04月01日, 至 2022年03月31日
            本部等構内交通委員会

          部局運営(役職等)

          • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
            学術情報整備委員会 委員
          • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
            教育学部情報セキュリティ委員会 委員
          • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
            部局自己点検・評価委員会 委員
          • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
            学術情報整備委員会 委員
          • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
            教育学部情報セキュリティ委員会 委員
          • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
            教務委員会 委員
          • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
            学術情報整備委員会 委員長
          • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
            教育学部情報セキュリティ委員会 委員長
          • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
            学生委員会 委員

          ページ上部へ戻る