Researchers Information System

日本語に切り替えるswitch to english

Izumi, Emi

Institute for Liberal Arts and Sciences Associate Professor

Izumi, Emi
list
    Last Updated :2025/05/30

    Basic Information

    Email Address

    • Email Address

      izumi.emi.3mkyoto-u.ac.jp

    Academic Degree

    • M.S.(University of Manchester Institute of Science and Technology)
    • Ph.D.(Kobe University)

    Language of Instruction

    • Japanese
    • English

    ID,URL

    researchmap URL

    list
      Last Updated :2025/05/30

      Research

      Research Topics, Overview of the research

      • Research Topics

        corpus-based learner language analysis, learner corpus design, CEFR-informed English language education

      Research Interests

      • CEFR-informed English language education
      • learner corpus design
      • corpus-based learner language analysis

      Misc.

      • 連載「英語教師のためのICT活用ガイド」:私の「語感」はどこから?—オンライン語源辞典Etymonlineを使った語彙活動
        和泉絵美
        英語教育 (2025年1月), Dec. 2024, Peer-reviewed, Invited, Lead author
      • 連載「英語教師のためのICT活用ガイド」:学習者とAIの英語は似ている?—AI剽窃検出器の誤判定から考える英語教育
        和泉絵美
        英語教育 (2024年9月), Aug. 2024, Peer-reviewed, Invited
      • 連載「英語教師のためのICT活用ガイド」:大学生にとっての「相手意識」とは?—New York TimesのWriting Promptsを活用する
        和泉絵美
        英語教育, Apr. 2024, Invited, Lead author
      • 連載「英語教師のためのICT活用ガイド」:英語圏でも大人気!単語当てゲームWordleに見る外国語学習の愉しみ
        和泉絵美
        英語教育, Dec. 2023, Invited, Lead author
      • 連載「英語教師のためのICT活用ガイド」:続・文字と音をつなぐ:スクリプトで深まるリスニング学習—文字起こし機能の活用学習スタイルの活性化
        和泉絵美
        英語教育, Aug. 2023, Invited, Lead author
      • 連載「英語教師のためのICT活用ガイド」:文字と音をつなぐ—テキスト音声合成で高まる学習スタイルの活性化
        和泉絵美
        英語教育, Apr. 2023, Invited, Lead author
      • 連載「私の本棚」:読み聞かせと授業の臨場感
        和泉絵美
        英語教育, Aug. 2020, Invited, Lead author

      Presentations

      • CEFR-J京都府東舞鶴高等学校プロジェクト報告:高校英語授業におけるCEFR-Jの文脈化:成果と課題
        和泉絵美; 大橋 由紀子; 片桐 徳昭; 篠崎 隆宏; 周 育佳; 高田 智子; 長沼 君主; 投野由紀夫
        CEFR-J 2025 International Symposium, 26 Mar. 2025
      • CEFR-J Workshop: CEFRを参照してタスクを活用した指導を考える
        高田智子; 和泉絵美
        CEFR-J 2025 International Symposium, 25 Mar. 2025
      • A Report on the Implementations of the Action-Oriented Approach at a Public High School in Japan
        Tomoko Takada; Emi Izumi
        CEFR-J 2023 Webinar in English, 16 Dec. 2023
      • 京都府立東舞鶴高等学校とのCEFR-Jプロジェクト中間報告
        和泉絵美; 高田智子; 大橋由紀子; 片桐徳昭; 長沼君主; 周育佳; 篠崎隆宏; 投野由紀夫
        CEFR-J 2024 Symposium, 23 Mar. 2024
      • CEFR-J活用ワークショップ:タスク活動と文法学習は互いに歩み寄れるか?
        高田智子; 和泉絵美
        CEFR-J 2024 Symposium, 23 Mar. 2024
      • CEFR-J京都プロジェクト中間報告:CEFR-J を援用した授業実践 ―2021年度の反省に基づいてー
        高田智子; 和泉絵美
        CEFR-J 2023 Symposium, 25 Mar. 2023
      • CEFR-J活用ワークショップ:CEFR-J から授業タスクへ
        高田智子; 和泉絵美
        CEFR-J 2023 Symposium, 25 Mar. 2023
      • CEFRJを援用した高校 英語授業のコミュニケーション志向の度合い
        高田智子; 和泉絵美
        全国英語教育学会第47回北海道研究大会, 06 Aug. 2022
      • 高等学校におけるCEFR-J を援用した授業設計とその実践
        高田智子; 和泉絵美
        CEFR-J2022 Webinar:特集「学習要素リスト設計とCEFR-Jリソースの活用」, 26 Mar. 2022
      • Some considerations on sources of difficulty of the CEFR-J-based tasks in spoken production
        Tomoko Takada; Emi Izumi
        CEFR-J 2020 Symposium, 28 Nov. 2020
      • Learner Language Modeling from the Perspectives of World Englishes and the CEFR
        Emi Izumi
        Learner Corpus Studies in Asia and the World the 4th Joint Conference (LCSAW4), Sep. 2019
      • World Englishes 志向・複言語主義の英語教育の意義—日本人英語の因果関係描写スタイルを通した考察
        和泉絵美
        言語処理学会第25回年次大会, Mar. 2019
      • CEFR-J「話すこと(発表)」のタスクとテスト作成
        高田智子; 和泉絵美
        CEFR-J2019シンポジウムin京都・CEFR-J活用ワークショップ, Mar. 2019
      • Errors and Beyond—A Corpus-based Stylistic Analysis of “Japanese English” Discourse
        Emi Izumi
        The 4th Asia Pacific Corpus Linguistics Conference (APCLC2018), Sep. 2018
      • 大学におけるCEFR-Jの活用
        和泉絵美
        CEFR-J2018シンポジウム CEFR-J活用ワークショップ, Mar. 2018
      • 学習者言語の正確性と拡張性―CAN-DOベースの言語教育におけるそれぞれの役割
        和泉絵美
        早稲田大学CCDL研究所第2回シンポジウム 「英語学習者のパフォーマンスを捉える」, May 2017
      • 学習者コーパスのアノテーション―誤りとその向こう側
        和泉絵美
        英語コーパス学会第42回大会シンポジウム「コーパスアノテーションの功績と課題」, Oct. 2016
      • Information structures in Japanese learners' spoken English
        「学習者コーパスによる英語CEFRレベル基準特性の特定と活用に関する総合的研究」成果報告シンポジウム, Mar. 2016
      • 運用能力レベル別に見る英語学習者発話の情報構造
        和泉絵美
        言語処理学会第21回年次大会, Mar. 2015

      Books and Other Publications

      External funds: Kakenhi

      • CEFR-Jに基づくCAN-DOタスク中心の教授と評価に関する総合的研究
        Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
        Medium-sized Section 9:Education and related fields
        Tokyo University of Foreign Studies
        根岸 雅史
        From 01 Apr. 2020, To 31 Mar. 2025, Granted
        CEFR 授業分析;CEFR-J パフォーマンステスト;指導効果;CEFR-J パフォーマンステス;CEFR;CEFR-J;授業分析;パフォーマンステスト;パフォーマンス・テスト
      • Research into CEFR-J-based 'can do' task and test development
        Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
        Tokyo University of Foreign Studies
        Masashi Negishi
        From 01 Apr. 2016, To 31 Mar. 2020, Project Closed
        外国語教育;教育評価・測定;CEFR;タスク開発;基準特性;コーパス
      • the CEFR-J RLD project: Developing Grammar, Text and Error Profiles Using Textbook & Learner Corpora
        Grant-in-Aid for Scientific Research (A)
        Tokyo University of Foreign Studies
        Yukio Tono
        From 01 Apr. 2012, To 31 Mar. 2016, Project Closed
        英語到達度指標;CEFR;学習者コーパス;コーパス言語学;第二言語習得;CEFRレベル別基準特性;学習者プロファイリング;言語テスト;外国語能力到達度評価;機械学習;CEFR レベル別基準特性
      • Modeling Communicative Competence of Japanese Learners of English
        Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
        National Institute of Information and Communications Technology
        Emi IZUMI
        From 01 Apr. 2008, To 31 Mar. 2011, Project Closed
        学習者コーパス;通じやす;学習者の誤;語彙の習得;第二言語習得;学習者の語彙使用;語彙知識の深さ;タグ付与
      • Basic Research on Language Test Design and Construction Using Error Information from Large-Scale Learner Corpora
        Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
        Tokyo University of Foreign Studies
        Masashi NEGISHI
        From 01 Apr. 2008, To 31 Mar. 2012, Project Closed
        学習者言語;言語テスト;エラー分析;習得度診断;第二言語習得;CEFR;学習者コーパス;到達度指標;第2言語習得
      list
        Last Updated :2025/05/30

        Education

        Teaching subject(s)

        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          Language Learning Research 1
          EE40, Fall, Graduate School of Human and Environmental Studies, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          English Writing-Listening A
          R107, Fall, Institute for Liberal Arts and Sciences, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          English Writing-Listening B
          R108, Fall, Institute for Liberal Arts and Sciences, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          English Writing-Listening A
          R107, Spring, Institute for Liberal Arts and Sciences, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          English Writing-Listening B
          R108, Spring, Institute for Liberal Arts and Sciences, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          English Writing-Listening B
          R108, Fall, Institute for Liberal Arts and Sciences, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          English Writing-Listening A
          R107, Spring, Institute for Liberal Arts and Sciences, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          English Writing-Listening B
          R108, Fall, Institute for Liberal Arts and Sciences, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          English Writing-Listening B
          R108, Spring, Institute for Liberal Arts and Sciences, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          English Writing-Listening A
          R107, Spring, Institute for Liberal Arts and Sciences, 2
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening A
          Spring, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening B
          Fall, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening A
          Spring, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening B
          Fall, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening A
          Spring, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening B
          Fall, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening A
          Spring, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening B
          Fall, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening A
          Spring, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening B
          Fall, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening A
          Spring, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening B
          Fall, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening B Class for students who haven't earned credits
          Fall, 全学共通科目
        • From Apr. 2021, To Mar. 2022
          English Writing-Listening B Class for students who haven't earned credits
          Spring, 全学共通科目

        ページ上部へ戻る