Researchers Information System

日本語に切り替えるswitch to english

Okumura, Yoshimi

Graduate School of Education, Division of Interdisciplinary Studies in Education Associate Professor

Okumura, Yoshimi
list
    Last Updated :2024/07/11

    Basic Information

    Faculty

    • Faculty of Education

    Professional Memberships

    • 関西教育学会
    • 日本教師教育学会
    • 日本教育経営学会
    • 日本教育学会
    • 教育目標・評価学会
    • 日本カリキュラム学会
    • 日本教育方法学会

    Academic Degree

    • 23 Mar. 2010
      京都大学修士(教育学)
    • 23 Mar. 2015
      京都大学博士(教育学)

    Academic Resume (Graduate Schools)

    • 京都大学, 大学院教育学研究科博士後期課程教育科学専攻, 修了
    • 京都大学, 大学院教育学研究科修士課程(研究者養成コース)教育科学専攻, 修了
    • 京都大学, 大学院教育学研究科修士課程(専修コース)教育科学専攻, 修了

    Academic Resume (Undergraduate School/Majors)

    • 京都大学, 教育学部教育科学科, 卒業

    Research History

    • From Apr. 2022, To Present
      Kyoto University, 大学院教育学研究科, 准教授
    • From Apr. 2019, To Mar. 2022
      Hyogo University of Teacher Education, 大学院学校教育研究科, 准教授
    • From Apr. 2015, To Mar. 2019
      Hyogo University of Teacher Education, 大学院学校教育研究科, 講師
    • From Apr. 2012, To Mar. 2015
      日本学術振興会特別研究員(DC1)

    ID,URL

    researchmap URL

    list
      Last Updated :2024/07/11

      Research

      Research Topics, Overview of the research

      • Research Topics

        ・オランダにおける学校評価やオルタナティブ教育に関する研究
        ・日本における学校現場との共同研究 など
      • Overview of the research

        学校や教師の自律性・多様性を尊重しながら教育の質を維持・改善していくための教育評価のあり方に関心を持って研究を進めてきた。とりわけ、「教育の自由」のもとオルタナティブスクールが根付くオランダにおける学校評価に関する教育方法学的研究や、カリキュラム改善、教育評価(パフォーマンス評価など)に関する日本の学校現場との共同研究を行なっている。

      Research Areas

      • Humanities & social sciences, Education - general, Educational Methodology, Curriculum Studies, Educational Assessment

      Papers

      • A Proposal for Curriculum Management to Promote Double-Loop Learning for Adaptive Expertise in Professional Schools of Teacher Education: An Examination of Inter-Subject Collaboration and its Practices in the Second Semester
        MIYATA Kaori; ITO Hiroyuki; TOKUSHIMA Yuya; MATSUDA Mitsuru; MIZOBE Kazushige; YAMANAKA Kazuhide; BESSO Junji; OKUMURA Yoshimi
        兵庫教育大学研究紀要, Feb. 2024
      • オランダのイエナプラン教育における教師の指導性
        奥村好美
        教育方法の探究, Mar. 2023
      • A Proposal for Curriculum Management to Promote Double-Loop Learning for Adaptive Proficiency in Professional Schools of Teacher Education : An Examination of Curriculum Conception and its Practices in the First Semester
        宮田 佳緒里; 山中 一英; 伊藤 博之; 別惣 淳二; 松田 充; 溝邊 和成; 奥村 好美
        兵庫教育大学研究紀要, Feb. 2023
      • 教職大学院における「教育評価」の科目編成に関する一考察 -現職教員の大学院生を対象として
        徳島祐彌; 奥村好美
        兵庫教育大学研究紀要, Feb. 2022
      • 教職大学院における教師の力量形成に資する科目群の編成に関する一考察
        奥村好美; 伊藤博之; 別惣淳二; 溝邊和成; 宮田佳緒里; 山中一英
        兵庫教育大学研究紀要, Feb. 2022
      • オランダの教育における多様性と公教育としての質保証の関係に関する一考察-オランダモンテッソーリ教育協会訪問視察の2007/08年度版への変化に着目して
        奥村好美
        教育目標・評価学会紀要, Dec. 2021, Peer-reviewed
      • より深い省察を促す模擬授業検討会のあり方に関する一検討―F;コルトハーヘンのALACTモデルを参照して
        奥村好美、伊藤博之、松本伸示、溝邊和成、宮田佳緒里
        兵庫教育大学研究紀要, Sep. 2020
      • Assessment for Learning in the Period for Inquiry-Based Cross-Disciplinary Study : Rubric Development by Teachers and Students
        奥村 好美; 林 宏樹
        兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, Feb. 2020
      • Construction of "Emerging Process Model of Synergy Effect" between In-Graduate and Graduate Students at a Professional School of Teacher Education
        伊藤 博之; 奥村 好美; 黒岩 督; 森山 潤; 永田 智子; 中村 正則; 山内 敏男; 長澤 憲保; 松本 伸示; 溝邊 和成; 宮田 佳緒里; 米田 豊; 水 裕也
        兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, Feb. 2020
      • A Study of the Improvement in Education Quality at the Dalton School in the Netherlands
        奥村 好美
        兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, Sep. 2019
      • A Study on the Lesson of Peaceable School in the Netherlands Developing"Peaceable Lessons"in Japan
        奧村 好美; 萩野 奈幹
        兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, Sep. 2018
      • Curriculum Improvement for Mutual Learning among Graduate Students at a Professional School of Teacher Education : Achievements and Issues in the Second Year of Curriculum Improvement for Specialized Courses
        伊藤 博之; 黒岩 督; 中村 正則; 山内 敏男; 奧村 好美; 米田 豊; 長澤 憲保; 永田 智子; 松本 伸示; 溝邊 和成; 宮田 佳緒里; 森山 潤; 吉水 裕也
        兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, Sep. 2018
      • Curriculum Improvement for Mutual Learning Among Graduate Students at a Professional School of Teacher Education in Japan : Achievements and Issues in the First Year of Curriculum Improvement for Specialized Courses
        伊藤 博之; 奥村 好美; 宮田 佳緒里; 大西 義則; 黒岩 督; 米田 豊; 長澤 憲保; 永田 智子; 中村 正則; 松本 伸示; 森山 潤; 溝邊 和成; 山内 敏男; 吉水 裕也
        兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, Feb. 2018
      • Comparison Between the Results of Evaluation by Rubrics and Checklists : for Effective Use
        宮田 佳緒里; 奧村 好美
        兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, Feb. 2018
      • A Study on the Current Status of Self-Evaluations in Public Elementary and Junior High-Schools in a City in Hyogo Prefecture : Focusing on the Contents of Questionnaires
        奥村 好美; 小池 理平
        兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, Feb. 2018
      • Understanding Mutual Learning Cognition among Graduate Students at a Professional School of Teacher Education : Regarding Curriculum Improvement of Specialized Courses
        伊藤 博之; 森山 潤; 大西 義則; 奥村 好美; 黒岩 督; 米田 豊; 長澤 憲保; 永田 智子; 松本 伸示; 溝邊 和成; 宮田 佳緒里; 山内 敏男; 吉田 和志; 吉水 裕也
        兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, Sep. 2017
      • A Study of Feedback in Performance Assessment : A Focus on Social Studies in Secondary Education
        奧村 好美; 宮田 佳緒里
        兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, Sep. 2017
      • Study of the Development of Geography Curriculum Including Performance Tasks for Learning and Assessment
        宮田 佳緒里; 奧村 好美
        兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教育内容・方法開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, Sep. 2017
      • The Practice of Bottom-up Faculty Development in the Professional School of Teacher Education : A Case Study of the Curriculum and Instruction Development Course at Hyogo University of Teacher Education
        伊藤 博之; 大西 義則; 奥村 好美; 黒岩 督; 米田 豊; 長澤 憲保; 永田 智子; 松本 伸示; 溝邊 和成; 宮田 佳緒里; 森山 潤; 山内 敏男; 吉田 和志; 吉水 裕也
        兵庫教育大学研究紀要 : 人間発達教育専攻 特別支援教育専攻 教科教育実践開発専攻 教育実践高度化専攻 附属学校園, Feb. 2017
      • School Improvement through Introduction of Citizenship Education in the Netherlands : The Case of Peaceable School Program
        奥村 好美
        教育目標・評価学会紀要, 2016
      • <特集>2013年度プロジェクトTKにおける小学校第5学年算数科単元「面積」実践 : パフォーマンス評価が単元の指導に与える影響
        奥村 好美
        教育方法の探究, 09 May 2014
      • A Study of the Significance and Limits of ZEBO in the Netherlands : The Effort to Enrich School Self-Evaluation
        奥村 好美
        京都大学大学院教育学研究科紀要, 2014
      • オランダのオルタナティブ教育連盟による学校評価に関する提案
        2014
      • <研究論文>日本における学校評価政策の変遷 : 学校における教育課程改善という視点からの検討
        奥村 好美
        教育方法の探究, 31 Mar. 2013
      • School Evaluation in Primary Education in the Netherlands : The Role of Achievement Tests in Inspected Schools
        奥村 好美
        京都大学大学院教育学研究科紀要, 2013
      • Discussion paper on school evaluation under "freedom of education" in the Netherlands : Focusing on indicators used in school inspection and visitation for Dalton schools
        OKUMURA Yoshimi
        Research Journal of Educational Methods, 2013
      • <研究論文>有田和正の授業観の転換についての一考察 : 切実性論争に着目して
        奥村 好美
        教育方法の探究, 31 Mar. 2011
      • School evaluation in the Netherlands : the case using an instrument for school self-evaluation
        奥村 好美
        教育目標・評価学会紀要, 2011

      Misc.

      • 形成的評価
        奥村好美
        教職研修, Mar. 2024
      • さまざまな評価方法と妥当性・信頼性
        奥村好美
        指導と評価, 2024
      • 「誰一人取り残さない」授業になっているか
        奥村好美
        教職研修, Sep. 2023
      • 多様な学習者に学力を育むパフォーマンス評価
        奥村好美
        教育実践ライブラリ, Jan. 2023
      • パフォーマンス評価をよりよい指導や学習につなげるために
        奥村好美
        2023
      • 「逆向き設計」の考え方とその取組
        奥村好美
        兵庫教育, May 2020
      • オランダの学校評価
        奥村好美
        Nov. 2019

      Presentations

      • 教職大学院における適応的熟達化に向かうカリキュラム・マネジメント
        宮田佳緒里; 溝邊和成; 伊藤博之; 山中一英; 別惣淳二; 徳島祐彌; 松田充; 奥村好美
        日本教育大学協会研究集会, 08 Oct. 2023
      • 教職大学院院生の授業観及び学習者観の変容とその要因
        伊藤博之; 宮田佳緒里; 別惣淳二; 山中一英; 徳島祐彌; 松田充; 溝邊和成; 奥村好美
        日本教師教育学会第33回研究大会, 01 Oct. 2023
      • 包摂性を高めるカリキュラム・マネジメントーオランダの学校教育の質保証に着目して
        奥村好美
        日本カリキュラム学会第34回大会, 課題研究Ⅰ「カリキュラム・マネジメントの実質化における現状と展望」, 08 Jul. 2023
      • 学校教育の包括的な質のケア
        奥村好美
        全国大学国語教育学会第144回研究大会, 課題研究「国語教育学研究を見通す② 国語科内外から見直す、わたしたちの役割」, 28 May 2023
      • オランダにおける市民性教育ーピースフルスクールプログラムに着目して
        奥村好美
        関西教育学会、第74回大会, 公開シンポジウム「VUCA時代を、日本の教師として生きること―公共性・専門性・働き方の視点から」, Nov. 2022
      • 多角的なモデレーションが自己評価・相互評価・教員による評価のずれに及ぼす効果
        宮田 佳緒里; 林 宏樹; 奥村 好美; 井上 稔雄
        日本教育心理学会総会発表論文集, 一般社団法人 日本教育心理学会
      • Modified Dialogue-Based Review Sessions of Mock Lessons in Hyogo University of Teacher Education
        Yoshimi Okumura; Hiroyuki Ito; Kazushige Mizobe; Kaori Miyata
        the 15th Annual International Conference of WALS (World Association of Lesson Studies) Symposium, 30 Nov. 2021
      • Trends in the development of teacher competencies and a case of the development of teacher educator competencies in Japan
        Yoshimi Okumura
        APATE Cross-National Panel, 26 Nov. 2021
      • オランダの教育における個別化・個性化教育―イエナプラン教育を切り口に
        奥村好美
        日本教育方法学会第57回大会 課題研究Ⅰ, 25 Sep. 2021
      • 学習者によるルーブリック作成が自己評価・相互評価・教員による評価の間のずれに及ぼす影響
        宮田佳緒里; 奥村好美; 林宏樹
        日本教育心理学会総会発表論文集, 一般社団法人 日本教育心理学会
      • 奥村好美
        オランダにおけるモンテッソーリスクールの教育の質の評価
        教育目標評価学会第31回大会, 13 Dec. 2020
      • 内申書を問う : 教育評価研究からみた内申書問題
        田中, 耕治; 西岡; 加名恵, Contributor, 「内申書の開示問題―内申書は見ることができるのか」pp.72-92
        有斐閣, Jun. 2024
      • 子どもと教師のウェルビーイングを実現するカリキュラム・マネジメント
        田村, 知子; 村川, 雅弘; 吉冨, 芳正; 西岡, 加名恵(編著), Contributor, 「ウェルビーイングを目指す『個別最適な学び』『協働的な学び』」pp.26-33
        ぎょうせい, Apr. 2024
      • 変動する総合・探究学習 : 欧米と日本歴史と現在
        伊藤, 実歩子(編著), Contributor, 「『子どもからの問い』で始まるワールドオリエンテーション-オランダのイエナプラン教育」pp.76-92
        大修館書店, Mar. 2023
      • Educational evaluation and improvement in Japan : linking lesson study, curriculum management and school evaluation
        Yoshimi Okumura, Single work
        Springer, 2023
      • 中学校全教科・教科外で取り組むSDGs : ESDの実践づくりの要点とアイディア
        木村, 裕(編著), Contributor, 「民主的な学校をつくり, 地域にも広げる」pp.161-171
        学事出版, Dec. 2022
      • 教師の自律性と教育方法 : 教育のデジタル化・協働的な学び・個別最適な学びを解剖する
        日本教育方法学会(編), Contributor, 「個別化・個性化教育の動向と教師の自律性―オランダのイエナプラン教育を手がかりとして」pp.38-51
        図書文化社, Oct. 2022
      • 学級経営の理論と方法
        田中, 耕治(編著), Contributor, 「オランダのイエナプラン教育における基幹(ファミリー)グループ」pp.128-129
        ミネルヴァ書房, Oct. 2022
      • 教育課程論・教育評価論
        木村, 裕; 古田, 薫(編著), Contributor, 「教育評価」pp.46-60, 「カリキュラム・マネジメント」pp.61-76, 「オランダ」pp.196-199
        ミネルヴァ書房, Apr. 2022
      • カリキュラム研究事典
        Kridel; Craig Alan(編); 西岡, 加名恵; 藤本, 和久; 石井, 英真; 田中, 耕治(監訳), Others, 「『アメリカ資本主義と学校教育-教育改革と経済制度の矛盾』」pp.14-15, 「学校選択制」pp.102-103, 「カリキュラム史学会」p.158, 「『カリキュラムと教授についてのSAGEハンドブック』」pp.170-171, 「カリキュラムにおける学校での祈禱:判例法」pp.176-177, 「SAT(大学進学適性試験)」pp.380-381, 「『残酷な不平等』」pp.384-385, 「社会改善主義者の伝統」pp.406-407,「社会改造主義」pp.407-408, 「社会科教育」pp.408-411, 「社会科教育の歴史」pp.411-412, 「社会的効率性の伝統」pp.412-413, 「社会的正義」pp.413-415, 「社会的文脈研究」 pp.415-418, 「社会統制理論」pp.418-421
        ミネルヴァ書房, Jul. 2021
      • よくわかる教育評価(第3版)
        田中, 耕治(編著), Contributor, 「オランダの教育評価制度」pp.254-255
        ミネルヴァ書房, Apr. 2021
      • 教育評価重要用語事典
        西岡, 加名恵; 石井, 英真(編著), Contributor, 「学校経営」p.165, 「学校教育目標」p.166, 「学校評価」p.167, 「内部評価と外部評価」p.168, 「学校選択制」p.169
        明治図書出版, Mar. 2021
      • 人間教育をめざしたカリキュラム創造 : 「ひと」を教え育てる教育をつくる
        古川, 治; 矢野, 裕俊(編著), Contributor, 「教育の自由とカリキュラム-オランダの場合」pp.100-117
        ミネルヴァ書房, Dec. 2020
      • 学びをめぐる多様性と授業・学校づくり
        宇野, 宏幸; 日本LD学会第; 回大会実行委員会; 日本LD学会, Contributor, 「オランダの教育事情とイエナプラン教育」pp.107-116
        金子書房, Sep. 2020
      • 変動する大学入試—資格か選抜かヨーロッパと日本
        伊藤実歩子(編著)(担当:分担執筆「見直され続けるオランダの中等教育修了資格試験―教育の論理に根差す試験とは」pp.21-44)
        大修館書店, 24 Aug. 2020
      • 「逆向き設計」実践ガイドブック: 『理解をもたらすカリキュラム設計』を読む・活かす・共有する
        奥村 好美; 西岡 加名恵, Joint editor
        日本標準, Apr. 2020
      • 現代カリキュラム研究の動向と展望
        日本カリキュラム学会(編) (担当:分担執筆「オランダ」pp.251-254), オランダ
        教育出版, 2019
      • 小学校新指導要録改訂のポイント : 新3観点による資質・能力の評価がわかる!
        石井, 英真; 西岡, 加名恵; 田中, 耕治(編著)(担当; 分担執筆「カリキュラム・マネジメントと教育評価の役割」pp.156-161)
        日本標準, 2019
      • よくわかる教育課程
        田中 耕治(編著)(担当:分担執筆「開かれた学校づくり」pp.78-79, 「学校評価」pp.100-101, 「1977年版学習指導要領:ゆとり教育」pp.196-197, 「オランダのカリキュラム」pp.222-223), Joint work
        ミネルヴァ書房, 2018, Not refereed
      • 教育課程・教育評価
        細尾 萌子; 田中 耕治(編著)(担当:分担執筆「カリキュラム評価と学校評価」pp.168-182), Joint work
        ミネルヴァ書房, 2018, Not refereed
      • 教育方法と授業の計画
        田中 耕治, Joint work
        協同出版, 2017, Not refereed
      • グローバル化時代の教育評価改革―日本・アジア・欧米を結ぶ
        田中耕治, Joint work
        日本標準, 2016, Not refereed
      • <教育の自由>と学校評価―現代オランダの模索―
        奥村 好美
        京都大学学術出版会, 2016, Not refereed
      • 新しい教育評価入門-人を育てる評価のために-
        西岡加名恵; 石井英真; 田中耕治, Joint work
        有斐閣, 2015, Not refereed
      • パフォーマンス評価入門―「真正の評価」論からの提案
        田中耕治監訳, Joint translation
        ミネルヴァ書房, 2012, Not refereed
      • パフォーマンス評価-思考力・判断力・表現力を育む授業づくり
        田中耕治, Joint work
        ぎょうせい, 2011, Not refereed

      External funds: Kakenhi

      • 適応的熟達化を見据えたダブル・ループ学習へ導く教職大学院の指導体制モデルの研究
        Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
        Basic Section 09050:Tertiary education-related
        Hyogo University of Teacher Education
        宮田 佳緒里
        From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2025, Granted
        教職大学院のカリキュラム開発;ダブル・ループ学習の起点となるリソース;適応的熟達化;科目間連携;ダブル・ループ学習;教職大学院の指導体制モデル;大学院生間のシナジー効果
      • オランダのオルタナティブスクールにおける教師の指導性
        Grant-in-Aid for Early-Career Scientists
        Basic Section 09010:Education-related
        Kyoto University;Hyogo University of Teacher Education
        奥村 好美
        From 01 Apr. 2021, To 31 Mar. 2026, Granted
        オランダの教育;オルタナティブスクール;教師の指導性;イエナプラン;ダルトンプラン;オルタナティブ・スクール;自己学習力;学力保障
      • 初等中等教育におけるEdTech活用を推進する教員養成システムの開発
        Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
        Basic Section 09070:Educational technology-related
        Hyogo University of Teacher Education
        永田 智子
        From 01 Apr. 2021, To 31 Mar. 2024, Granted
        eポートフォリオ;デジタル教科書;ICT活用指導力;初等中等教育;EdTech;教員養成
      • Educational Evaluation and Improvement of the Quality of Education in Alternative Schools in the Netherlands
        Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
        Hyogo University of Teacher Education
        Yoshimi Okumura
        From 01 Apr. 2017, To 31 Mar. 2021, Project Closed
        オランダの教育;オルタナティブスクール;教育評価;学校改善;オルタナティブ・スクール;教育改善;学校評価
      • Curriculum development to improve teaching ability of Graduate Students at a Professional School of Teacher Education by the synergy effects between incumbent students and graduate students
        Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
        Hyogo University of Teacher Education
        Hiroyuki ITO
        From 01 Apr. 2016, To 31 Mar. 2019, Project Closed
        シナジー効果;ボトムアップ型FD;教職大学院;授業改善;カリキュラム改善;科目間連携;学び合い;授業研究;同僚性;授業力育成;カリキュラム開発
      • Studies of Citizenship Education in the Netherlands from a Perspective of Educational Methodology
        Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
        Hyogo University of Teacher Education
        Yoshimi Okumura
        From 28 Aug. 2015, To 31 Mar. 2017, Project Closed
        オランダの教育;ピースフルスクール;市民性教育;教育方法学;教育評価;シチズンシップ教育
      • 子どもの多様なニーズに対応するパフォーマンス評価を活かしたカリキュラム改善
        Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
        Basic Section 09010:Education-related
        Kyoto University
        西岡 加名恵
        From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2028, Granted
        パフォーマンス評価;カリキュラム;カリキュラム・マネジメント;子どもの多様性;包摂性
      • 子どもの多様なニーズに対応するパフォーマンス評価を活かしたカリキュラム改善
        Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
        Basic Section 09010:Education-related
        Kyoto University
        西岡 加名恵
        From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2028, Granted
        パフォーマンス評価;カリキュラム;カリキュラム・マネジメント;子どもの多様性;包摂性
      list
        Last Updated :2024/07/11

        Education

        Teaching subject(s)

        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Advanced Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment B
          6467, Fall, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Advanced Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment A
          6466, Spring, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Advanced Reading in Curriculum, Instruction & Assessment II
          6436, Fall, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Studies on Curriculum, Instruction & Assessment B
          6493, Fall, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Studies on Curriculum, Instruction & Assessment A
          6492, Spring, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Advanced Reading in Curriculum, Instruction & Assessment I
          6435, Spring, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Introduction to Teacher Education
          9261, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Basic Introduction to Educational Studies I
          5018, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment B
          1483, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Practice Teaching I
          9787, Year-long, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Practical Seminar For Teaching Profession
          9302, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Practical Seminar For Teaching Profession
          9302, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment A
          1482, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Basic Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment B
          1480, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Basic Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment A
          1479, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Reading in Curriculum, Instruction & Assessment
          1467, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Practice Teaching in Education for Handicapped Children
          9795, Year-long, Faculty of Education, 3
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Practice Teaching II
          9789, Year-long, Faculty of Education, 3
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Teaching method in Social Studies / Geography and History
          9280, Year-long, Faculty of Education, 4
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Teaching Methods in Social Studies I
          9182, Year-long, Faculty of Education, 4
        • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
          Teaching Methods in Geography and History
          9148, Year-long, Faculty of Education, 4
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Pedagogy I
          H487, Spring, Institute for Liberal Arts and Sciences, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Basic Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment A
          1479, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Practice Teaching I
          9787, Year-long, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Practical Seminar For Teaching Profession
          9302, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment B
          1483, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment A
          1482, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Basic Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment B
          1480, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Practical Seminar For Teaching Profession
          9302, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Introduction to Teacher Education
          9261, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Pedagogy I
          5023, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Advanced Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment B
          6467, Fall, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Advanced Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment A
          6466, Spring, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Advanced Reading in Curriculum, Instruction & Assessment II
          6436, Fall, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Studies on Curriculum, Instruction & Assessment B
          6493, Fall, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Studies on Curriculum, Instruction & Assessment A
          6492, Spring, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Practice Teaching in Education for Handicapped Children
          9795, Year-long, Faculty of Education, 3
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Practice Teaching II
          9789, Year-long, Faculty of Education, 3
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Teaching method in Social Studies / Geography and History
          9280, Year-long, Faculty of Education, 4
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Teaching Methods in Social Studies I
          9182, Year-long, Faculty of Education, 4
        • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
          Teaching Methods in Geography and History
          9148, Year-long, Faculty of Education, 4
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Advanced Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment B
          6467, Fall, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Teaching Methods in Geography and History
          9148, Year-long, Faculty of Education, 4
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Advanced Reading in Curriculum, Instruction & Assessment II
          6436, Fall, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Basic Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment B
          1480, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Studies on Curriculum, Instruction & Assessment B
          6493, Fall, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Basic Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment A
          1479, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Advanced Studies: Curriculum, Instruction & Assessment I
          6281, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment A
          1482, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Introduction to Teacher Education
          9261, Spring, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Practice Teaching II
          9789, Year-long, Faculty of Education, 3
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Studies on Curriculum, Instruction & Assessment A
          6492, Spring, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Advanced Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment A
          6466, Spring, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Theories of Curriculum
          9229, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Practical Seminar For Teaching Profession
          9302, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Practical Seminar For Teaching Profession
          9302, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Teaching method in Social Studies / Geography and History
          9280, Year-long, Faculty of Education, 4
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Advanced Studies: Curriculum, Instruction & Assessment I
          6281, Spring, Graduate School of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Seminar on Curriculum, Instruction & Assessment B
          1483, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Teaching Methods in Social Studies I
          9182, Year-long, Faculty of Education, 4
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Practice Teaching in Education for Handicapped Children
          9795, Year-long, Faculty of Education, 3
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Theories of Curriculum
          1146, Fall, Faculty of Education, 2
        • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
          Practice Teaching I
          9787, Year-long, Faculty of Education, 2

        Part-time lecturer

        • From 03 Oct. 2022, To 31 Mar. 2023
          不定期, 兵庫教育大学
        • From 02 Oct. 2023, To 31 Mar. 2024
          不定期, 兵庫教育大学
        list
          Last Updated :2024/07/11

          Administration

          School management (title, position)

          • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2025
            教職教育委員会教職科目連絡小委員会 委員
          • From 01 Apr. 2024, To 31 Mar. 2026
            教職教育委員会 委員
          • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
            教職教育委員会教職科目連絡小委員会 委員
          • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
            教職教育委員会教職科目連絡小委員会 委員
          • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2024
            教職教育委員会 委員

          Faculty management (title, position)

          • From 01 Apr. 2022, To 31 Mar. 2023
            教務委員会 委員
          • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
            グローバル教育展開オフィス運営委員会 委員
          • From 01 Apr. 2023, To 31 Mar. 2024
            部局国際交流委員会 委員

          ページ上部へ戻る