Researchers Information System

日本語に切り替えるswitch to english

Asai, Yuta

Institute for Research in Humanities Associate Professor

Asai, Yuta
list
    Last Updated :2025/06/20

    Basic Information

    Affiliated programs (koza)

    • Graduate School of Letters, 共通 多元統合人文学, 准教授

    Professional Memberships

    • THE MUSICOLOGICAL SOCIETY OF JAPAN

    Academic Degree

    • 25 Jan. 2021
      ケルン大学博士(Dr. phil.)
    • 24 Mar. 2014
      京都大学修士(文学)

    Academic Resume (Undergraduate School/Majors)

    • 京都大学, 経済学部経済学科, 卒業

    Research History

    • From Oct. 2024, To Present
      Kyoto University, Institute for Research in Humanities, Associate Professor
    • From Apr. 2021, To Sep. 2024
      Ochanomizu University, Faculty of Core Research Humanities Division, Assistant Professor

    Profile

    • Profile

      My name is Yuta Asai.

    ID,URL

    • Researcher number

      80908369

    researchmap URL

    list
      Last Updated :2025/06/20

      Research

      Research Interests

      • 音楽学
      • 現代音楽
      • 電子音響音楽
      • 電子音楽

      Research Areas

      • Humanities & social sciences, Aesthetics and art studies, 音楽学

      Papers

      • 20世紀「新音楽」における作曲コンセプトと創作プロセスの関係 ――バルトーク《ミクロコスモス》第141番〈イメージと反映〉とウェーベルン《弦楽四重奏》作品28の比較を通して
        浅井 佑太
        お茶の水音楽論集, Apr. 2024, Peer-reviewed
      • Anton Webern und abstrakte Gesetzmäßigkeiten. Zum kompositorischen Prozess des dritten Satzes seines Streichquartetts op. 28
        Yuta Asai
        Archiv für Musikwissenschaft, Jul. 2023, Peer-reviewed
      • 脳裏に音楽が鳴り響くということ ――シェーンベルクとウェーベルンの作曲プロセスによせて
        浅井 佑太
        人文學報, Jun. 2023, Peer-reviewed
      • Anton Webern. Komponieren als Problemstellung. Quellenstudien zu seinem Schaffen 1914–1926
        Yuta Asai
        Diss., Universität zu Köln, Jun. 2020, Peer-reviewed
      • Anton Weberns Streichquartett-Satz M 228 (1917). Zur Kompositionsproblematik größerer Formen in der freien Atonalität
        Yuta Asai
        Die Musikforschung, Mar. 2017, Peer-reviewed
      • Die Urfassung von Anton Weberns Fahr hin, o Seel’ op. 15/5. Einige Bemerkungen zur Revision dieses Liedes
        Yuta Asai
        Archiv für Musikwissenschaft, 2017, Peer-reviewed
      • Die Konstruktionsprinzipen in Schönbergs freier Atonalität unter besonderer Berücksichtigung ihrer expressionistischen Momente
        Yuta Asai
        Aesthetics, 2016, Peer-reviewed
      • 作曲家にとってスケッチはどのような意義をもつのか? : アントン・ウェーベルンを例として
        浅井 佑太
        美学, 2016, Peer-reviewed
      • Vom Akkord zur Polyphonie: Zum Kompositionsprozess von Anton Weberns „Das Kreuz, das mußtʼ er tragen“ op. 15/1
        Yuta Asai
        Mitteilungen der Paul Sacher Stiftung, 2016, Peer-reviewed
      • アントン・ウェーベルン《Mein Weg geht jetzt voruber》作品15/4 : 初期十二音技法に関するいくつかの注釈
        浅井 佑太
        阪大音楽学報, Sep. 2015, Peer-reviewed
      • シェーンベルク《弦楽四重奏第三番》作品30の分析 : その音響的側面を中心に
        浅井 佑太
        音楽学, Oct. 2014, Peer-reviewed
      • シェーンベルクにおける無調音楽の構成原理 : 表現主義的側面を中心に
        浅井 佑太
        美学, Jun. 2014, Peer-reviewed
      • Zur klanglichen Differenzierung im zwölftönigen Werk: am Beispiel von Schönbergs drittem Streichquartett op. 30
        Yuta Asai
        ZINBUN, 2014, Peer-reviewed

      Misc.

      • 叫び続けた作曲家 ――シェーンベルクにとっての芸術家の条件
        浅井 佑太
        Salon(ザ・フェニックスホール), Nov. 2024
      • [紹介]イーサン・ハイモ,ザビーン・ファイスト編,佐野旭司訳『シェーンベルク書簡集――世紀末ウィーンの一断面 一八九一年〜一九〇七年五月』
        浅井 佑太
        音楽学, Oct. 2024, Peer-reviewed
      • 戦いの軌跡としての音楽 ――シェーンベルクという《神》に抗うこと
        浅井 佑太
        月刊オーケストラ(読売日本交響楽団), Jun. 2024
      • [対談]実は“面白い”シェーンベルク~怒っているときに最高の音楽を書く作曲家が挑んだもの
        岡田 暁生; 浅井 佑太
        ONTOMO, Jun. 2023
      • [楽曲解説:シェーンベルク《5つの管弦楽曲 》op. 16ほか]
        浅井 佑太
        Symphony(東京交響楽団), Oct. 2022
      • [CD評など]
        浅井 佑太
        レコード芸術, 2022
      • [楽曲解説:リスト《バッハの名による前奏曲とフーガ 》ほか]
        浅井 佑太
        Symphony(東京交響楽団), Oct. 2017
      • [Rezension zu] Monika Kröpfl und Simon Obert (Hgg.): Der junge Webern. Künstlerische Orientierung in Wien nach 1900; Thomas Ahrend und Matthias Schmidt (Hgg.): Der junge Webern. Text und Kontexte
        Yuta Asai
        Die Tonkunst, 2017
      • 「聴くこと」を聴く ――フランソワ・ベイルの電子音響音楽によせて
        浅井 佑太
        アルテス, Sep. 2015
      • [書評]小鍛冶邦隆著, 『作曲の思想 音楽・知のメモリア』, アルテスパブリッシング, 二〇一〇年, 一八〇頁
        浅井 佑太
        美學, Dec. 2012, Peer-reviewed

      Presentations

      • 新ウィーン楽派再入門! ――「音楽の都」世紀末ウィーンの中のシェーンベルクとウェーベルン
        浅井 佑太; 池田 和音
        日本アルバン・ベルク協会, 24 Mar. 2023, Invited
      • 大作曲家はどうやって名曲をつくったか ――草稿研究が教えてくれるもの
        岡田 暁生; 浅井 佑太
        人文研アカデミー2022, 01 Nov. 2022
      • パネル:批判校訂全集からみるバルトーク研究の現在 ── 『ミクロコスモス』合評を中心に
        太田 峰夫; 伊東 信宏; 子安 ゆかり; 岡本 佳子; 中原 佑介; 浅井 佑太
        第72回音楽学会全国大会, 14 Nov. 2021
      • Zwei bisher unbekannte frühe Versuche der Zwölftontechnik Anton Weberns. Eine Vorgeschichte des Liedes „Mein Weg geht jetzt vorüber“ op. 15/4
        Yuta Asai
        Jahrestagung der Gesellschaft für Musikforschung, 26 Sep. 2018
      • パネル:作曲家の自筆資料は私たちに何を語るか ――着想から「作品」へ――
        沼野 雄司; 池原 舞; 東川 愛; 奥村 京子; 浅井 佑太
        第68回音楽学会全国大会, 28 Oct. 2017
      • „Jetzt schreibe ich schon ganz anders.“ „Geschlossener Klang“ in Weberns Skizzen von 1917
        Yuta Asai
        Kolloquium der Paul Sacher Stiftung, 20 Oct. 2015, Invited
      • 表現主義とは何か? ――シェーンベルクにおける無調音楽の構成原理
        浅井 佑太
        第64回美学会全国大会, Oct. 2013
      • Schoenberg’s Transformation of Musical Language from the Perspective of Beethoven Reception after the First World War
        Yuta Asai
        19th International Congress of Aesthetics, Jul. 2013

      Books and Other Publications

      Awards

      • 06 Jun. 2024
        第2回音楽本大賞(個人賞)(音楽本大賞実行委員会)

      External funds: Kakenhi

      • The Transformation of Compositional Thought in the Late Twelve-Tone Works of the New Viennese School
        Grant-in-Aid for Research Activity Start-up
        0101:Philosophy, art, and related fields
        Ochanomizu University
        Yuta Asai
        From 30 Aug. 2021, To 31 Mar. 2024, Project Closed
        音楽学;十二音技法;新ウィーン楽派;音楽文献学;作曲プロセス
      list
        Last Updated :2025/06/20

        Education

        Teaching subject(s)

        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          Music Studies (Special Lectures) : Western Music B
          C004, Fall, Faculty of Integrated Human Studies, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          Music Studies (Special Lectures) : Western Music A
          C003, Spring, Faculty of Integrated Human Studies, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          Music Studies: History of Western Music B
          C002, Fall, Faculty of Integrated Human Studies, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          Music Studies(Special Lectures) : Western Music B
          CC65, Fall, Graduate School of Human and Environmental Studies, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          Music Studies(Special Lectures) : Western Music A
          CC64, Spring, Graduate School of Human and Environmental Studies, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          Music Studies: History of Western Music B
          CC59, Fall, Graduate School of Human and Environmental Studies, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          German Language and Literature (Special Lectures)
          3331, Fall, Faculty of Letters, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          Aesthetics and Art History (Special Lectures)
          5731, Spring, Faculty of Letters, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          Aesthetics and Art History (Special Lectures)
          5731, Fall, Faculty of Letters, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          German Language and Literature (Special Lectures)
          3331, Spring, Faculty of Letters, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          German Language and Literature (Special Lectures)
          3331, Spring, Graduate School of Letters, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          German Language and Literature (Special Lectures)
          3331, Fall, Graduate School of Letters, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          Aesthetics and Art History (Special Lectures)
          5731, Spring, Graduate School of Letters, 2
        • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
          Aesthetics and Art History (Special Lectures)
          5731, Fall, Graduate School of Letters, 2
        list
          Last Updated :2025/06/20

          Administration

          Faculty management (title, position)

          • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
            講演委員
          • From 01 Apr. 2025, To 31 Mar. 2026
            図書委員

          ページ上部へ戻る