教育研究活動データベース

日本語に切り替えるswitch to english

LeBLANC Catherine

ルブラン キヤサリン

国際高等教育院 附属国際学術言語教育センター 英語教室 講師

LeBLANC Catherine
list
    Last Updated :2025/05/02

    基本情報

    学位

    • Master’s Degree(Temple University(Japan Campus))

    出身大学院・研究科等

    • Temple University(Japan Campus), Master of Science in Education, 修了

    使用言語

    • 日本語
    • 英語
    • フランス語

    ID,URL

    researchmap URL

    list
      Last Updated :2025/05/02

      研究

      研究テーマ・研究概要

      • 研究テーマ

        ジェンダー; 高等教育の国際化; 言語教育に自主的な行動; 学習者のアイデンティティ
      • 研究概要

        With a particular interest in learner identity and gender issues, my research focuses on educational policies and practices within higher education. My research projects include investigating gender representation in authorship of course materials and Japanese learners perceptions of global citizenship.

      研究キーワード

      • ジェンダー;高等教育の国際化;言語教育に自主的な行動;学習者のアイデンティティ

      研究分野

      • 人文・社会, 外国語教育

      論文

      • From Marginalization to Empowerment: Transforming Perspectives on Gender
        Tatsuki Donna H.; LeBlanc, Catherine, Perez; Mario Alexander; Serebriakoff, Alexandra
        New Perspectives, 2024年08月, 査読有り
      • An atypical case of materials development: Reflections on a bottom-up process of teacher leadership
        Tim Stewart; Sara Schipper; Tanya McCarthy; David Lees; Catherine LeBlanc
        Folio, 2024年09月, 査読有り, 最終著者
      • A Comparison of Student Self-Assessment in Online and Face-to-Face Learning Environments
        Catherine LeBlanc
        SEACE Official Conference Proceedings, 2023年03月29日, 査読有り, 筆頭著者
      • 京都大学におけるアカデミック・ライティング 新統一教科書の編纂
        ルブラン キャサリン; スチュワート テイモシー; リーズ デイヴィッド; マッカーシー ターニャ; スキッパー セラ; 柳瀬 陽介; 和泉 絵美; 吉田 亞矢; ダルスキー デビッド; 金丸 敏幸; ミルン ダニエル; ライランダー ジョン; 笹尾 洋介; 横森 大輔
        京都大学国際高等教育院紀要第6号, 2023年03月, 査読有り, 責任著者
      • Blending Listening and Autonomous Learning: Digital Study-Portfolios (in E3 Classes)
        Lees, David; LeBlanc, Catherine
        The Institure for Liberal Arts and Sciences Bulletin, 2020年03月, 査読有り, 責任著者
      • Validating Classroom Assessments Measuring Learner Knowledge of Academic Vocabulary
        John Rylander; Catherine LeBlanc; David Lees; Sara Schipper; Daniel Milne
        京都大学国際高等教育院紀要1号, 2018年03月, 査読有り
      • Exploring Japanese Learners' Perceptions of Global Citizenship and Identity
        LEBLANC,Catherine
        eX Essays on Language and Culture, 2015年
      • Investigating Effects of Reading Circles
        LEBLANC,Catherine
        The Language Teacher, 2015年, 査読有り
      • The Effects of Reading Circles and Graded Reading on EFL Reading Self-efficacy and Anxiety
        LEBLANC,Catherine
        Proceedings of the 2013 European Conference on Language Learning, 2013年
      • Representation of Japanese Learners in a High School Textbook
        LEBLANC,Catherine
        Proceedings of the 2011 Colloquium on Language Learning, 2012年
      • Investigating Effects of Topic Control on Lexical Variation in Japanese University Students' In-Class Timed-writing
        LEBLANC,Catherine
        Kwansei Gakuin University Humanities Review, 2012年
      • Improving Prosodic Features in Oral Presentations through Peer-Coaching
        LEBLANC,Catherine
        Temple University Japan Studies in Applied Linguistics, 2011年
      • Vocabulary Awareness-raising and Strategy Training in Advanced English Classes in Japanese High Schools
        LEBLANC,Catherine
        Temple University Japan Studies in Applied Linguistics, 2010年
      • Motivation and Problem-based Learning
        LEBLANC,Catherine
        Temple University Japan Studies in Applied Linguistics, 2009年

      講演・口頭発表等

      • The Equity and Inclusion Audit of ELT Authorship: Getting There
        Donna Tatsuki, Mario Perez, Catherine LeBlanc
        TESOL Italy 49th Annual Convention, 2024年12月06日
      • Maternity and an academic career: Policies, challenges, and lessons learned
        Catherine LeBlanc; Mario Perez; Alexandra Serebriakoff
        JALT Pan SIG 2024 Conference, 2024年05月26日
      • From Marginalization to Empowerment: Transforming Perspectives on Gender
        Donna Tatsuki, Catherine LeBlanc, Mario Perez, Alexandra Serebriakoff
        TESOL Italy's 48th National Convention, 2023年12月01日
      • A Comparison of Student Self-Assessment in Online and Face-to-Face Learning Environments
        Catherine LeBlanc
        The Southeast Asian Conference on Education (SEACE2023), 2023年02月10日
      • Investigating Reading Self-efficacy in Japanese High School Students
        Catherine LeBlanc
        38th JALT Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition, 2012年11月
      • Fostering Communicative Competence through Reading Circles
        Catherine LeBlanc
        2012 Osaka JALT Back to School, Osaka, 2012年04月
      • Promoting Leadership through Reading Circles
        Catherine LeBlanc
        37th Annual JALT International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition, 2011年11月
      • Blending Listening and Autonomous Learning: Digital Study-Portfolios
        The 40th Thailand TESOL and PAC International Conference 2020, 2020年01月31日
      • Investigating Internationalization and Global Citizenship Education in Japanese Elite Institutions of Higher Education
        LEBLANC,Catherine
        16th Annual Hawaii International Conference on Education, 2018年01月06日
      • Closing Borders: Internationalization of Campuses in a Changing Global Landscape
        LEBLANC,Catherine
        The 19th Annual Temple University Applied Linguistics Colloquium, Tokyo, 2017年02月05日
      • Global Citizenship in Japanese Higher Education: Views from the Learners
        LEBLANC,Catherine
        GSA 2015: Living the Global – The Cultural Experience of Globalization, London, 2015年07月
      • Investigating Japanese Learners’ Perceptions of Global Citizenship
        LEBLANC,Catherine
        The 17th Temple University Applied Linguistics Colloquium, Osaka, 2015年02月
      • Learners’ Perceptions of Global Identity
        LEBLANC,Catherine
        40th JALT Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition, Tsukuba, 2014年11月
      • Exploring Japanese Learners’ Perceptions of Global Citizenship and Identity
        LEBLANC,Catherine
        Identity: Representations and Practices 2014, Lisbon, 2014年09月
      • The Effects of Reading Circles on Self-Efficacy
        LEBLANC,Catherine
        39th JALT Annual International Conference on Language Teaching and Learning & Educational Materials Exhibition, Kobe, 2013年11月
      • Developing Soft Skills through Reading Circles
        LEBLANC,Catherine
        3rd International Conference on Foreign Language Learning and Teaching, Bangkok, 2013年03月
      • Reading beyond the Lines through Literature Circles
        LEBLANC,Catherine
        World Storytelling Conference: Repositioning Literary Texts in ELT, Kobe, 2012年12月
      • Negative Representation of Japanese Culture in High School English Textbooks
        LEBLANC,Catherine
        The 13th Temple University Applied Linguistics Colloquium, Osaka, 2011年02月

      書籍等出版物

      • Teacher’s guide for EGAP writing 1: Academic essays
        Tim Stewart; Catherine LeBlanc
        Kyoto University, International Academic Research and Resource Center for Language Education., 2022年
      • EGAP writing 2: Research writing
        Tim Stewart; Catherine LeBlanc; David Lees; Sara Schipper, 共著
        Kyoto University, International Academic Research and Resource Center for Language Education., 2022年, 査読有り
      • EGAP writing 1: Academic essays
        Tim Stewart; Catherine LeBlanc; David Lees; Sara Schipper, 共著
        Kyoto University, International Academic Research and Resource Center for Language Education, 2022年, 査読有り

      外部資金:その他

      • JALT Research Grant Award
        自 2011年01月01日, 至 2012年03月31日
        代表
      list
        Last Updated :2025/05/02

        教育

        担当科目

        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          アカデミックディスカッション
          G303, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          英語ライティング-リスニングB
          R108, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          英語ライティング-リスニングA
          R107, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          アカデミックディスカッション
          G303, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          アカデミックディスカッション(全・英)-E3
          W240, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          アカデミックディスカッション(全・英)-E3
          W240, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          W211, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          W211, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          アカデミックディスカッション
          G303, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          英語ライティング-リスニングB
          R108, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          英語ライティング-リスニングA
          R107, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          アカデミックディスカッション
          G303, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          W211, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          アカデミックディスカッション
          G303, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          アカデミックディスカッション
          G303, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          W211, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          英語ライティング-リスニングB
          R108, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          英語ライティング-リスニングA
          R107, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          英語ライティング-リスニングA
          前期, 全学共通科目
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          英語ライティング-リスニングB
          後期, 全学共通科目
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          前期, 全学共通科目
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          後期, 全学共通科目
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          英語ライティング-リスニングA
          前期, 全学共通科目
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          英語ライティング-リスニングB
          後期, 全学共通科目
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          アカデミックディスカッション
          前期, 全学共通科目
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          アカデミックディスカッション
          後期, 全学共通科目
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          前期, 全学共通科目
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          後期, 全学共通科目
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          英語ライティング-リスニングA
          前期, 全学共通科目
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          英語ライティング-リスニングB
          後期, 全学共通科目
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          アカデミックディスカッション
          前期, 全学共通科目
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          アカデミックディスカッション
          後期, 全学共通科目
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          前期, 全学共通科目
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          後期, 全学共通科目
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          英語ライティング-リスニングA
          前期, 全学共通科目
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          英語ライティング-リスニングB
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          アカデミックディスカッション
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          アカデミックディスカッション
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングB EW01a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングB EW11a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングA EW11b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングB EW12a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングA EW12b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングA EW19b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングB EW24a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングA EW24b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングB EW46a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングA EW46b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングB EW56a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングA EW56b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングB EW60a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語ライティング-リスニングA EW60b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          アカデミックディスカッション
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          アカデミックディスカッション
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          セミナーパーティシペーション(全・英)-E3
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングB EW03a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングA EW03b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングB EW10a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングA EW10b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングB EW18a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングA EW18b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングB EW25a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングA EW25b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングB EW37a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングA EW37b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングB EW47a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングA EW47b
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングB EW58a
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語ライティング-リスニングA EW58b
          前期, 全学共通科目

        非常勤講師

        • 自 2024年09月27日, 至 2025年02月10日
          Global Leadership
          同志社女子大学
        • 自 2024年09月27日, 至 2025年02月10日
          Reading and Discussion: Gender Across Genre
          同志社女子大学
        • 自 2023年09月25日, 至 2023年01月30日
          Global Leadership
          同志社女子大学

        ページ上部へ戻る