教育研究活動データベース

日本語に切り替えるswitch to english

PETERSON Mark

ピーターソン マーク

人間・環境学研究科 人間・環境学専攻言語科学講座 准教授

PETERSON Mark
list
    Last Updated :2025/05/30

    基本情報

    学部兼担

    • 総合人間学部

    学位

    • M.Sc(コンピューターを利用した英語教育)(スターリング大学)
    • Ph.D.(言語学)(エディンバラ大学)

    出身大学院・研究科等

    • スターリング大学, 単位修得
    • エディンバラ大学, 修了

    経歴

    • 自 2007年10月
      京都大学 准教授

    使用言語

    • 英語

    ID,URL

    関連Webサイト

    researchmap URL

    list
      Last Updated :2025/05/30

      研究

      研究テーマ・研究概要

      • 研究テーマ

        言語教育におけるコンピューターゲームや仮想空間の使用
      • 研究概要

        主な研究課題は、学習者の第二言語習得(Second Language Acquisition, or SLA)を補助するにあたって、コンピュータを用いたゲームや仮想空間がどのように有効活用できるかということです。現在はSecond Lifeという仮想空間における学習者間のやり取り(interaction)のありかたを研究し、このような環境が、CALLにおいてどのような可能性を持ち得るのかを探求しています。

      研究キーワード

      • SLA
      • 応用言語学
      • 言語学
      • 外国語教育学
      • Computer assisted language learning (CALL)

      研究分野

      • 人文・社会, 外国語教育

      論文

      • Mapping the research trends of digital game-based language learning (DGBLL): A scientometrics review.
        Ke, L., Peterson, M., Wang, Q., & Wang, H.
        Computer Assisted Language Learning, 2024年, 査読有り
      • Digital simulation games in CALL: a research review
        Mark Peterson
        Computer Assisted Language Learning, 2023年07月18日, 査読有り
      • EFL gamers’ speaking performance in a massively multiplayer online role-playing game: A longitudinal mixed-methods case study
        Jabbari, N; Peterson, M
        The Language Learning Journal, 2023年, 査読有り
      • Out-of-school language learning through digital gaming: A case study from an activity theory perspective.
        Ke, L.; Peterson, M; Wang, Q
        Computer Assisted Language Learning, 2022年05月, 査読有り
      • Digital Gaming in the Language Classroom: Students' Language Performance, Engagement and Perception.
        Ke, L.; Mark Peterson; Jiahui Wan
        International Journal of Computer-Assisted Language Learning and Teaching, 2022年01月, 査読有り
      • Using community of inquiry to scaffold language learning in out-of-school gaming.
        Ke, L.; Mark Peterson; Qiao Wang
        International Journal of Game-Based Learning, 2021年, 査読有り
      • 3D digital games, virtual words, and language learning in higher education: Continuing challenges in Japan.
        Robert Swier; Mark Peterson
        JALT CALL Journal, 2018年, 査読有り
      • The use of massively multiplayer online role-playing games in CALL: an analysis of research.
        Mark Peterson
        Computer Assisted Language Learning, 2016年, 査読有り
      • Web 2.0 and language learning: Rhetoric and reality.
        Mark Peterson
        CALICO Journal, 2014年
      • EFL learner collaborative interaction in Second Life.
        Mark Peterson
        RECALL, 2012年, 査読有り
      • Learner interaction in a massively multiplayer online role playing game (MMORPG): A sociocultural discourse analysis.
        Mark Peterson
        RECALL, 2012年, 査読有り
      • Toward a research agenda for the use of three-dimensional virtual worlds in language learning.
        Mark Peterson
        CALICO Journal, 2011年, 査読有り
      • Digital gaming and second language development: Japanese learners interactions in a MMORPG.
        Mark Peterson
        Digital Culture & Education, 2011年, 査読有り, 招待有り
      • Massively multiplayer online role-playing games as arenas for second language learning.
        Mark Peterson
        Computer Asssisted Language Learning, 2010年, 査読有り
      • Learner participation patterns and strategy use in Second Life: an exploratory case study.
        Mark Peterson
        RECALL, 2010年, 査読有り
      • Computerized games and simulations in computer-assisted language learning: A meta-analysis of research.
        Mark Peterson
        Simulation and Gaming, 2010年, 査読有り
      • Learner interaction in synchronous CMC: a sociocultural perspective.
        Mark Peterson
        Computer Assisted Language Learning, 2009年, 査読有り
      • Virtual worlds in language education.
        Mark Peterson
        JALT CALL Journal, 2008年, 査読有り
      • Non-native speaker interaction management strategies in a network-based virtual environment.
        Mark Peterson
        Journal of Interactive Learning Research, 2008年, 査読有り
      • Learner interaction management in an avatar and chat-based virtual world.
        Mark Peterson
        Computer Assisted Language Learning, 2006年, 査読有り
      • Learning Interaction in an Avatar-Based Virtual Environment: A Preliminary Study.
        Mark Peterson
        PacCALL Journal, 2005年, 査読有り
      • Implementing synchronous virtual environments in CALL.
        Mark Peterson
        Proceedings of the Japan Association for Language Education and Technology Summer Conference, 2004年, 査読有り
      • Utilising MOOs in CALL.
        Mark Peterson
        Proceedings of the Japan Association for Language Teaching CALL N-SIG conference, 2003年, 査読有り
      • Creating hypermedia learning environments: Some guidelines for learner centered design.
        Mark Peterson
        Proceedings of the 4th Annual JALT CALL N-SIG Conference Calling Asia, 2000年, 査読有り
      • Directions for development in hypermedia design.
        Mark Peterson
        Computer Assisted Language Learning, 2000年, 査読有り
      • Selecting a CALL training course: Options for educators.
        Mark Peterson
        American Language Review, 1999年, 査読有り
      • Creating hypermedia learning environments: Some guidelines for learner-centred design.
        Mark Peterson
        Proceedings of the 8th Biennial CALL Conference CALL and the Learning Community, 1999年, 査読有り
      • Creating a learner centered language learning web site.
        Mark Peterson
        Proceedings of the 1998 Central Japan Language Education Workshop, 1999年, 査読有り
      • Web sites for the ESP practitioner.
        Mark Peterson
        English for Specific Purposes, 1999年, 査読有り
      • World wide web sites for second language learning.
        Mark Peterson
        IALL Journal of Language Learning Technologies, 1998年, 査読有り
      • The virtual learning environment: The design of a web site for language learners.
        Mark Peterson
        Computer Assisted Language Learning, 1998年, 査読有り
      • Creating hypermedia learning environments: Guidelines for designers.
        Mark Peterson
        Computer Assisted Language Learning, 1998年, 査読有り
      • Language teaching and networking.
        Mark Peterson
        System, 1997年, 査読有り

      講演・口頭発表等

      • Digital games and computer assisted language learning: lessons from the past, directions for the future
        University of Bari, Italy, 2024年09月20日, 招待有り
      • Digital games: Smart CALL for the 21st century
        Mark Peterson
        21st International CALL Research Conference, 2022年07月, 招待有り
      • The state of play: a review of research on the use of digital games in CALL
        Mark Peterson
        Japan Association for Language Teaching CALL Special Interest Group Conference, 2022年06月, 招待有り
      • Digital games and computer assisted language learning: Past, present and future
        Mark Peterson
        IEEE Conference on Games, 2020年08月, 招待有り
      • Digital games in computer assisted language learning.
        Mark Peterson
        Abertay University, Scotland, 2019年07月, 招待有り
      • The use of massively multiplayer online role-playing games (MMORPGs) in CALL: An analysis of research
        ピーターソン・マーク
        Japan Association for Language Teaching, 2015年10月, 招待有り
      • The use of digital games in CALL: A meta-analysis of research
        ピーターソン・マーク
        The 6th International Symposium on Digital Technologies in Foreign Language Learning, 2014年03月, 招待有り
      • Network-based Gaming & CALL: Language learner interaction in a MMORPG
        ピーターソン・マーク
        The Asian Conference on Technology in the Classroom, 2011年06月, 招待有り
      • The use of an online role-playing game as an arena for language learning: An experimental study
        ピーターソン・マーク
        The Asian Conference on Education, 2010年12月, 招待有り
      • Learner participation patterns and strategy use in Second Life: An exploratory case study.
        ピーターソン・マーク
        JALTCALL 2010, 2010年05月, 招待有り
      • Learner strategy use in an avatar and chat-based virtual world
        ピーターソン・マーク
        WorldCALL, 2008年08月, 招待有り
      • Learner strategy use in a virtual world
        ピーターソン・マーク
        JALTCALL, 2007年06月, 招待有り
      • Learner interaction management in a 3D virtual world
        ピーターソン・マーク
        CALICO, 2006年05月, 招待有り

      書籍等出版物

      • Frontiers in technology-mediated language learning
        Peterson, Mark; Jabbari, Nasser, 共編者(共編著者)
        Routledge, 2024年
      • Digital games in English language teaching In Educational technology in English language teaching (pp.265-285)
        Peterson, Mark; Arshad, Nurul Ihsan; Wrobetz, Kevin, 共著
        Eğiten Kitap, 2023年
      • The use of network-based virtual worlds in second language education: A research review In Research Anthology on Virtual Environments and Building the Metaverse (pp.218-236)
        Peterson, Mark, Wang, Qiao, Mirzaei, Maryam Sadat, 共著
        IGI Global, 2023年
      • Digital games in language learning: Case studies and applications.
        Peterson, Mark; Jabbari, Nasser, 共編者(共編著者)
        Routledge, 2022年
      • Digital games and foreign language learning: Context and future development. In M. Peterson & N. Jabbari (Eds.), Digital games in language learning: Case studies and applications (pp.1-14).
        Peterson, Mark; Jabbari, Nasser, 共著
        Routledge, 2022年, 査読有り
      • Digital Games and Language Learning: Theory, Development and Implementation.
        Peterson, Mark, Yamazaki, Kasumi, Thomas, Michael (Eds.), 共編者(共編著者)
        Bloomsbury, 2021年
      • New technological applications for foreign and second language learning and teaching.
        Kruk, Mariusz, Peterson, Mark (Eds.), 共編者(共編著者)
        IGI Global., 2020年
      • A review of research on the application of digital games in foreign language education. In M.Kruk & M.Peterson (Eds.), New technological applications for foreign and second language learning and teaching (pp.69-92).
        Peterson, Mark, White, Jeremy, Mirzaei, Maryam Sadat, Wang, Qiao, 共著
        IGI Global., 2020年, 査読有り
      • Digital language learning and teaching: Critical and primary sources, Vol IV. New Developments in Computer Assisted Language Learning.
        Mark Peterson, 編者(編著者)
        Bloomsbury, 2017年, 査読無し
      • Introduction. In M.Peterson (Ed.), Digital language learning and teaching: Critical and primary sources, Vol. IV.New Developments in computer assisted language learning (pp.1-18).
        Peterson, Mark, 単著
        Bloomsbury, 2017年, 査読無し
      • Virtual worlds and language learning. In F. Farr, & L. Murray (Eds.), Routledge handbook of language learning and technology (pp. 308-319).
        Mark Peterson, 単著
        Routledge, 2016年, 査読有り
      • Computer games and language learning.
        Peterson, Mark, 単著
        Palgrave Macmillan, 2013年, 査読無し
      • Language learner interaction in a massively multiplayer online role-playing game (MMORPG). In H. Reinders (Ed.), Computer games in language teaching and learning (pp.70-92).
        Peterson, Mark, 単著, Language learner interaction in a massively multiplayer online role-playing game (MMORPG)
        Palgrave Macmillan, 2012年, 査読有り
      • Task-based language teaching in network-based CALL: An analysis of research on learner interaction in synchronous CMC. In M. Thomas & H. Reinders (Eds.), Task-based language teaching and technology (pp.41-62).
        Peterson, Mark, 単著
        Continuum, 2010年, 査読有り
      • Network-based computer assisted language learning (CALL): Emergent research issues. In A. Yoshitomi, T. Umino & M. Negishi (Eds.), Readings in second language pedagogy and second language acquisition (pp.247-262).
        Peterson, Mark, 単著
        John Benjamins, 2006年, 査読無し
      • MOO virtual worlds in CMC-based CALL: Defining an agenda for future research. In S. Jeong-Bae (Ed.), Computer-assisted language learning: Pedagogies and technologies (pp.39-59).
        Peterson, Mark, 単著
        Asia-Pacific Association for Computer-Assisted Language Learning, 2004年, 査読有り
      • Computer Assisted Language Learning (CALL): Moving into the networked future. In Y. Kawaguchi, S. Zaima, T. Takagaki, K. Shibano, & M. Usami (Eds.), Linguistic informatics: State of the art and the future (pp.248-257).
        Peterson, Mark, 単著
        John Benjamins, 2004年, 査読無し

      外部資金:科学研究費補助金

      • An investigation of the role of teacher intervention in effective digital game-based vocabulary learning
        基盤研究(C)
        小区分02100:外国語教育関連
        京都大学
        Peterson Mark
        自 2024年04月01日, 至 2027年03月31日, 交付
        digital game;CALL;SLA
      • The development and evaluation of a digital role playing game (RPG) as a tool to support foreign language learning
        基盤研究(C)
        小区分02100:外国語教育関連
        近畿大学
        スワイヤー ロバート
        自 2024年04月01日, 至 2027年03月31日, 交付
        Learner interaction;CALL;Digital games
      • 会話基盤更新プロセスの可視化と異文化コミュニケーション学習支援での検証
        基盤研究(A)
        中区分61:人間情報学およびその関連分野
        福知山公立大学;京都大学
        西田 豊明
        自 2019年04月01日, 至 2022年03月31日, 完了
        会話情報学;コモングラウンド;コミュニケーション;機械学習;異文化学習;会話エンビジョニング;異文化コミュニケーション;学習支援;会話基盤
      • Use of a modified computer game as a tool for English vocabulary learning
        基盤研究(C)
        京都大学
        Peterson Mark;PETERSON Mark
        自 2014年04月01日, 至 2017年03月31日, 完了
        CALL;SLA;digital games;e-learning;digital;game;language
      • 異文化間能力育成を目指した日本語教師養成と海外日本語学習者のオンライン協働学習
        基盤研究(C)
        立命館大学
        北出 慶子
        自 2012年04月01日, 至 2016年03月31日, 完了
        異文化接触;日本語教師;状況的学習;外国語学習者;アイデンティティ;主体性;共修;状況的学習論;変容と成長;学習者変容;社会文化アプローチ;教師成長;ナラティブ;ライフストーリー;異文化間技能;日本語教育;韓国日本語学習;米国日本語学習
      list
        Last Updated :2025/05/30

        教育

        担当科目

        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          人間・環境学研究II
          KK23, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          人間・環境学研究I
          KK22, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          共生人間学研究II
          1002, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          共生人間学研究I
          1001, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          技術支援型言語教育論
          8449, 後期, 総合人間学部, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          言語科学入門
          0061, 前期, 総合人間学部, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          人間・環境学特別演習2
          RR06, 後期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          人間・環境学特別演習1
          RR05, 前期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          人間・環境学特別研究II
          RR04, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          人間・環境学特別セミナー
          RR07, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          人間・環境学特別研究I
          RR03, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          共生人間学特別研究II
          O002, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          共生人間学特別研究I
          O001, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          学術越境基礎5
          KK06, 前期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          外国語教育論特別セミナー
          O036, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          外国語教育論特別演習2
          O030, 後期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          外国語教育論特別演習1
          O029, 前期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2025年04月01日, 至 2026年03月31日
          外国語教育学1
          EE19, 後期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          外国文献研究(全・英)-E1
          HA01, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          外国文献研究(全・英)-E1
          HA01, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          英語リーディング
          R106, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          英語リーディング
          R106, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          共生人間学研究II
          1002, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          共生人間学研究I
          1001, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          人間・環境学研究II
          KK23, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          人間・環境学研究I
          KK22, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          技術支援型言語教育論
          8449, 後期, 総合人間学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          言語科学入門
          0061, 前期, 総合人間学部, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          外国語教育学2
          EE20, 後期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          人間・環境学特別演習1
          RR05, 前期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          人間・環境学特別研究II
          RR04, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          人間・環境学特別研究I
          RR03, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          人間・環境学特別セミナー
          RR07, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          人間・環境学特別演習2
          RR06, 後期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          共生人間学特別研究II
          O002, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          共生人間学特別研究I
          O001, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          学術越境基礎5
          KK06, 前期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          外国語教育論特別セミナー
          O036, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          外国語教育論特別演習2
          O030, 後期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2024年04月01日, 至 2025年03月31日
          外国語教育論特別演習1
          O029, 前期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          英語リーディング
          R106, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          英語リーディング
          R106, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          人間・環境学研究II
          KK23, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          人間・環境学研究I
          KK22, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          共生人間学研究II
          1002, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          共生人間学研究I
          1001, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          英語コミュニケーション論
          8203, 後期, 総合人間学部, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          言語科学入門
          0058, 前期, 総合人間学部, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          外国語教育学1
          EE19, 後期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          共生人間学特別研究II
          O002, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          共生人間学特別研究I
          O001, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          学術越境基礎5
          KK06, 前期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          外国語教育論特別演習1
          O029, 前期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          人間・環境学特別セミナー
          RR07, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          人間・環境学特別研究I
          RR03, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          外国語教育論特別セミナー
          O036, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          外国語教育論特別演習2
          O030, 後期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          人間・環境学特別演習2
          RR06, 後期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          人間・環境学特別演習1
          RR05, 前期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2023年04月01日, 至 2024年03月31日
          人間・環境学特別研究II
          RR04, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          共生人間学研究I
          1001, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          外国語教育論特別演習1
          O029, 前期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          英語リーディング
          R106, 後期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          外国語教育論特別セミナー
          O036, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          外国語教育学2
          F016, 後期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          共生人間学特別研究II
          O002, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          外国語教育論特別演習2
          O030, 後期, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          共生人間学特別研究I
          O001, 通年, 人間・環境学研究科, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          共生人間学研究II
          1002, 通年, 人間・環境学研究科, 4
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          英語コミュニケーション論
          8203, 後期, 総合人間学部, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          言語科学入門
          0058, 前期, 総合人間学部, 2
        • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
          英語リーディング
          R106, 前期, 国際高等教育院, 2
        • 自 2011年04月, 至 2012年03月
          英語IA E1R37
          前期, 全学共通科目
        • 自 2011年04月, 至 2012年03月
          英語IA E1W64
          前期, 全学共通科目
        • 自 2011年04月, 至 2012年03月
          英語IB E1R37
          後期, 全学共通科目
        • 自 2011年04月, 至 2012年03月
          英語IIB E2L51
          後期集中, 全学共通科目
        • 自 2011年04月, 至 2012年03月
          英語IIB単位未修得者クラス E2S54
          後期, 全学共通科目
        • 自 2011年04月, 至 2012年03月
          英語IB E1W64
          後期, 全学共通科目
        • 自 2011年04月, 至 2012年03月
          英語コミュニケーション論
          後期, 総合人間学部
        • 自 2011年04月, 至 2012年03月
          英語IIA E2L01
          前期集中, 全学共通科目
        • 自 2011年04月, 至 2012年03月
          英語IIA単位未修得者クラス E2S04
          前期, 全学共通科目
        • 自 2011年04月, 至 2012年03月
          外国語教育学1
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2011年04月, 至 2012年03月
          外国語教育論演習1
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2012年04月, 至 2013年03月
          英語IIA
          前期, 全学共通科目
        • 自 2012年04月, 至 2013年03月
          英語IIA
          前期集中, 全学共通科目
        • 自 2012年04月, 至 2013年03月
          英語IIB
          後期, 全学共通科目
        • 自 2012年04月, 至 2013年03月
          英語IIB
          後期集中, 全学共通科目
        • 自 2012年04月, 至 2013年03月
          英語コミュニケーション論
          後期, 総合人間学部
        • 自 2013年04月, 至 2014年03月
          英語コミュニケーション論
          後期, 総合人間学部
        • 自 2013年04月, 至 2014年03月
          共生人間学研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2013年04月, 至 2014年03月
          共生人間学研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2013年04月, 至 2014年03月
          外国語教育研究論
          後期集中, 人間・環境学研究科
        • 自 2013年04月, 至 2014年03月
          外国語教育学1
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2013年04月, 至 2014年03月
          英語IIA
          前期, 全学共通科目
        • 自 2013年04月, 至 2014年03月
          英語IIB
          後期, 全学共通科目
        • 自 2014年04月, 至 2015年03月
          英語コミュニケーション論
          後期, 総合人間学部
        • 自 2014年04月, 至 2015年03月
          共生人間学研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2014年04月, 至 2015年03月
          共生人間学研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2014年04月, 至 2015年03月
          外国語教育研究論
          後期集中, 人間・環境学研究科
        • 自 2014年04月, 至 2015年03月
          外国語教育学2
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2014年04月, 至 2015年03月
          共生人間学特別研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2014年04月, 至 2015年03月
          共生人間学特別研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2014年04月, 至 2015年03月
          外国語教育論特別演習1
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2014年04月, 至 2015年03月
          外国語教育論特別演習2
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2014年04月, 至 2015年03月
          外国語教育論特別セミナー
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2014年04月, 至 2015年03月
          英語IA
          前期, 全学共通科目
        • 自 2014年04月, 至 2015年03月
          英語IB
          後期, 全学共通科目
        • 自 2015年04月, 至 2016年03月
          共生人間学特別研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2015年04月, 至 2016年03月
          共生人間学特別研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2015年04月, 至 2016年03月
          共生人間学研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2015年04月, 至 2016年03月
          共生人間学研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2015年04月, 至 2016年03月
          外国語教育学2
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2015年04月, 至 2016年03月
          外国語教育研究論
          後期集中, 人間・環境学研究科
        • 自 2015年04月, 至 2016年03月
          外国語教育論特別セミナー
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2015年04月, 至 2016年03月
          外国語教育論特別演習1
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2015年04月, 至 2016年03月
          外国語教育論特別演習2
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2015年04月, 至 2016年03月
          英語IA
          前期, 全学共通科目
        • 自 2015年04月, 至 2016年03月
          英語IB
          後期, 全学共通科目
        • 自 2015年04月, 至 2016年03月
          英語コミュニケーション論
          後期, 総合人間学部
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          共生人間学特別研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          共生人間学特別研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          共生人間学研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          共生人間学研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          外国語教育学1
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          外国語教育論演習1
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          外国語教育論特別セミナー
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          外国語教育論特別演習1
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          外国語教育論特別演習2
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          英語リーディング
          前期, 全学共通科目
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          英語リーディング
          後期, 全学共通科目
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          英語IIA
          前期, 全学共通科目
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          英語IIB
          後期, 全学共通科目
        • 自 2016年04月, 至 2017年03月
          英語コミュニケーション論
          後期, 総合人間学部
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          共生人間学特別研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          共生人間学特別研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          共生人間学研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          共生人間学研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          外国語教育学1
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          外国語教育論特別セミナー
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          外国語教育論特別演習1
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          外国語教育論特別演習2
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          英語リーディング
          前期, 全学共通科目
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          英語リーディング
          後期, 全学共通科目
        • 自 2017年04月, 至 2018年03月
          英語コミュニケーション論
          後期, 総合人間学部
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          共生人間学特別研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          共生人間学特別研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          共生人間学研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          共生人間学研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          外国語教育学1
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          外国語教育論演習1
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          外国語教育論特別セミナー
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          外国語教育論特別演習1
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          外国語教育論特別演習2
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          英語リーディング
          前期, 全学共通科目
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          英語リーディング
          後期, 全学共通科目
        • 自 2018年04月, 至 2019年03月
          英語コミュニケーション論
          後期, 総合人間学部
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          共生人間学特別研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          共生人間学特別研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          共生人間学研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          共生人間学研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          外国語教育学1
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          外国語教育論特別セミナー
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          外国語教育論特別演習1
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          外国語教育論特別演習2
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          英語リーディング
          前期, 全学共通科目
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          英語リーディング
          後期, 全学共通科目
        • 自 2019年04月, 至 2020年03月
          英語コミュニケーション論
          後期, 総合人間学部
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          共生人間学特別研究II(博士科目)
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          共生人間学特別研究I(博士科目)
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          共生人間学研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          共生人間学研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          外国語教育学2
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          外国語教育論特別セミナー(博士科目)
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          外国語教育論特別演習1(博士科目)
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          外国語教育論特別演習2(博士科目)
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語リーディング ER04
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語リーディング ER05
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語リーディング ER12
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語リーディング ER13
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語リーディング ER20
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語リーディング ER21
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語リーディング ER58
          前期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語リーディング ER59
          後期, 全学共通科目
        • 自 2020年04月, 至 2021年03月
          英語コミュニケーション論
          後期, 総合人間学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          共生人間学特別研究II(博士科目)
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          共生人間学特別研究I(博士科目)
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          共生人間学研究I
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          共生人間学研究II
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          外国語教育学1
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          外国語教育論特別セミナー(博士科目)
          通年, 人間・環境学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          外国語教育論特別演習1(博士科目)
          前期, 人間・環境学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          外国語教育論特別演習2(博士科目)
          後期, 人間・環境学研究科
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語リーディング ER04
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語リーディング ER05
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語リーディング ER12
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語リーディング ER13
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語リーディング ER20
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語リーディング ER21
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語リーディング ER58
          前期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語リーディング ER59
          後期, 全学共通科目
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          英語コミュニケーション論
          後期, 総合人間学部
        • 自 2021年04月, 至 2022年03月
          言語科学入門
          前期, 総合人間学部

        博士学位審査

        • The Effects of Interleaved Spaced Repetition and Gamification on Digital Flashcard Vocabulary Learning in Foreign Language Education(外国語教育におけるデジタルフラッシュカードを用いた語彙学習に対してインターリーブ反復学習とゲーミフィケーションが与える効果)
          LAFLEUR LOUIS, 人間・環境学研究科, 主査
          2024年09月24日
        • Sussing Out Complexity: Digital Social Deduction Games as an Avenue for Syntax and Grammar Development, Analysis and Pedagogy (複雑さを露骨に:統語と文法の発展、分析、教育法としてデジタル社会推理ゲーム)
          Spencer O'Brien Hanlin, 人間・環境学研究科, 主査
          2024年03月25日
        • The Effect of Text-Based Synchronous Computer-Mediated Communication on Second Language Acquisition (テキストベースの同期コンピュータ媒介コミュニケーションが第二言語習得に及ぼす影響)
          Leander Steven Hughes, 人間・環境学研究科, 主査
          2024年03月25日
        • A case study investigation of an adventure video game: Second language development through the lens of sociocultural theory (アドベンチャーゲームの事例研究:社会文化理論のレンズを通した第二言語開発)
          NURUL IHSAN BINTI ARSHAD, 人間・環境学研究科, 主査
          2024年03月25日
        • THE POTENTIAL OF COOPERATIVE DIGITAL GAMES FOR SLA: AN ANALYSIS OF INTERACTION AND ATTITUDES AMONG JAPANESE LEARNERS OF ENGLISH(SLAにおける協調的デジタル・ゲームの可能性:日本人英語学習者の相互対話と意識・態度に関する分析)
          MICHAEL FREDERICK HOFMEYR, 人間・環境学研究科, 主査
          2023年03月23日
        • Exploring the Practices of Digital Game-based Language Learning through Action Research(アクション・リサーチによるデジタルゲームを用いた言語学習の実践の探究)
          Li Ke, 人間・環境学研究科, 主査
          2023年03月23日
        • Foreign Language Learner Task-based Interaction in the Virtual World Minecraft(仮想世界「Minecraft」における外国語学習者のタスクに基づく言語指導)
          Swier Robert Stanley, 人間・環境学研究科, 主査
          2023年03月23日
        • Language learning in the digital game Minecraft: A mixed methods study of Japanese EFL learners(デジタルゲームマインクラフトを通した言語学習:日本人EFL学習者を対象とした混合研究)
          White Jeremy Stewart, 人間・環境学研究科, 主査
          2023年03月23日
        • Single-player RPGs as a medium of instruction in formal foreign language education(正規外国語教育における教育媒体としてのシングルプレイヤーRPG)
          Kevin Reay Wrobetz, 人間・環境学研究科, 主査
          2022年11月24日
        • Game-Based Language Learning in ESL Classrooms: Effective Interventions and Influences on Students’ Vocabulary Acquisition, Communicative Competence and Writing(第二言語としての英語教室におけるゲームベースの言語学習:学生の語彙習得、コミュニケーション能力、ライティングへの効果的な介入とその影響について)
          王 キョウ, 主査
          2020年03月23日
        • Translanguaging in Japan: Perspectives and potentials in EFL academic and creative writing  (日本におけるトランスランゲージング:学術的・創造的な英語としての外国語文章においての知見と可能性)
          BLAKE TURNBULL, 副査
          2019年03月25日
        • Early adolescent learners’ noticing of language structures throughthe accumulation of formulaic sequences: Focusing on increasing the procedural knowledge of verb phrases(思春期前期学習者のformulaic sequencesの蓄積をとおした英語の文構造への気づき―動詞フレーズへの手続き的知識の進捗に焦点をあてて―)
          柏木 賀津子, 副査
          2019年03月25日
        • Interpreting Studies and Undergraduate-level English Education:A Quest to Foster the Dynamic Development of Interpretation as an Academic Discipline(通訳研究と大学の英語教育:学問分野としての大学通訳教育における専門職としての通訳技能の育成)
          山田 宏子, 副査
          2019年07月23日

        学外学位論文審査

        • “Manage My Learning”: Mobile Game-Based Vocabulary Learning and Self-Regulation Strategies
          Meixia Xu, Victoria University, Australia, 主査
          2025年03月13日
        • Medicina: A multiplatform videogame to improve the language skills in international nursing students
          Adam Flectcher Koschade, Flinders University, Australia, 主査
          2024年04月04日
        • Getting Immersed in Chinese: Task-Based Language Learning in a 3D Virtual World Simulation
          Scott Grant, Monash University, Australia, 主査
          2018年04月30日
        • The same project but different approaches to language learning in collaborative digital story telling projects
          Hiromi Nishioka, Macquarie University, Australia, 主査
          2018年06月15日
        list
          Last Updated :2025/05/30

          大学運営

          部局運営(役職等)

          • 自 2014年04月01日, 至 2014年10月23日
            講座教務委員
          • 自 2014年04月01日, 至 2014年10月22日
            大学院教務委員会
          • 自 2019年04月01日, 至 2020年03月31日
            大学院教務委員会委員
          • 自 2020年04月01日, 至 2021年03月31日
            大学院教務委員会委員
          • 自 2021年04月01日, 至 2022年03月31日
            大学院教務委員会委員
          • 自 2021年04月01日, 至 2022年03月31日
            広報誌パンフレット小委員会委員
          • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
            大学院教務委員会 委員
          • 自 2022年04月01日, 至 2023年03月31日
            外国語教育論講座 委員

          ページ上部へ戻る